Venstre tror på grønt fond på 20 milliarder til Stavanger

Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde, foto: Mari Halvorsen

Rogaland Venstre vil møte voksende arbeidsledighet og nedgangstider med et grønt fond på 20 milliarder og mener at fondet må legges til fylkeshovedstaden som er hardest rammet i landet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

— Tiden vi lever i er en vanskelig tid å være politiker i. Vi opplever økende arbeidsledighet. Hele næringslivet må gjennom en stor omstilling for å bevare miljøet og velferdsstaten for fremtiden. Og det ser vi spesielt i vårt fylke, framholder Kjartan Alexander Lunde, fylkesleder i Rogaland Venstre til Stavanger Aftenblad.

Nå mener Lunde at tiden er moden for et stort fond på 20 milliarder, øremerket grønt skifte, og lagt til Stavanger. Størrelsen og noe av innretningen på det nye fondet ble diskutert på møter med nestleder i Venstre, Terje Breivik, og Lunde hos flere fondsaktører i Stavanger i august 2015.

Les også: Uttalelse: Fornybar AS må legges til Rogaland

— Det beste i gjennomslagene til Venstre i statsbudsjettet er opprettelsen av nytt fond på 20 milliarder. Et fond som sammen med private skal investere i selskaper som utvikler og benytter grønn teknologi på en rekke forskjellige områder. For dette fondet er det litt skikkelig fart i. Det er stort. Det kan fange opp flere av de nye gründerselskapene i Norge. Dette fondet skal komme hele landet til gode. Men jeg drømmer om at plasseringen for hovedsetet kommer til Stavangerregionen i fylket vårt. Her har vi så mange nå som står klare til nye spennende gründer-ideer, sa Kjartan Alexander Lunde på fylkesårsmøtet lørdag og berømmet Iselin Nybø (V) for innsatsen på Stortinget i så måte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**