Uttalelse: En varmere asylpolitikk

Foto: Kari Middelthon

Rogaland Venstre vil ta godt vare på rettighetene til mindreårige asylsøkere, og er sterkt kritiske til forslaget som strammer inn familiegjenforening, vedtok årets fylkesårsmøte i Rogaland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Rogaland Venstre er sterkt kritisk til enkelte punkter i regjeringens forslag til endringer i utlendingslovgivningen. Særlig vil vi trekke frem de foreslåtte endringene når det gjelder de mindreårige asylsøkerne. Det er viktig at barn har en særlig rett til beskyttelse slik det følger av barnekonvensjonen art 20.1.

Regjeringen foreslår at ”For enslige mindreårige asylsøkere – som etter en barnesensitiv vurdering anses for å ha behov for beskyttelse – foreslås en ny regel som gir beskyttelse frem til fylte 18 år. Det skal da foretas en ordinær vurdering av om utlendingen fyller vilkårene for beskyttelse eller opphold i Norge på annet grunnlag”.

Rogaland Venstre er bekymret for den usikkerheten de mindreårige asylsøkerne da vil bli rammet av. Barn trenger stabile oppvekstsvilkår, spesielt når man kommer fra en traumatisert bakgrunn. Det er sterkt beklagelig at regjeringen ikke i større grad vektlegger barns behov for en trygg og forutsigbar oppvekst.

Rogaland Venstre er sterkt kritiske til forslaget som strammer inn familiegjenforening for flyktninger. 4 års opphold og eit auka krav til minsteinntekt er ikkje ein human behandling av dei som treng det så sårt. Dette vil og svekke integreringa.
Endringsforslaget som krev at alle flyktningane skal vere sjølvforsørga dei tre siste åra før varig opphald vil ekskludere menneske som av ulike årsaker ikkje greier å forsørgja seg sjølve. Rogaland Venstre vil ikkje ha eit samfunn der dei som kanskje treng det aller mest ikkje skal ha mulighet til varig opphold og er difor sterkt mot dette forslaget.

Rogaland Venstre vil:

• at behandlingen av mindreårige asylsøkeres oppholdstillatelse skal være endelig
  • gå i mot regjeringens forslag om 4 års opphold og et økt ktav til minsteinntekt i forbindelse med familiegjenforening
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**