Bodøskolene på IT-toppen

Wikimedia commons

Uttalelse fra Årsmøtet i Bodø Venstre 28.01.16

Vi beveger oss i en stadig mer teknologisert verden, og IT-fag er noe man må se mer av på skolen. I dag skal alle barn ha digitale ferdigheter når de er ferdig med grunnskolen. Barna blir lært til å bli gode brukere, men barna må lære å skape teknologi, lære hvordan teknologien fungerer, hvordan den utvikler seg, og hvordan man kan påvirke og utforme teknologien. Det må satses mer på fag som programmering og E-sport. Flere barn som kan programmere vil være en berikelse for samfunnet og et lurt trekk for morgendagen. Venstre mener, som et moderne parti, at mange av de utfordringer vi står overfor i fremtiden kan løses gjennom teknologi. Man ser allerede i dag at det stadig utvikles nye programmer som bidrar til effektivisering og bedring av hverdagen for mange.

Programmering, E-sport og andre IT-fag er viktige fag i forhold til rekrutteringen til IT-yrkene og realfagene, og de gjenspeiler hva mange barn og ungdommer interesserer seg for i dag. Med utviklingen av informasjonssystemer må man være godt forberedt på at man også vil få utviklinger og endringer i arbeidslivet. Informasjonssamfunnet domineres av tjenesteytende kommunikasjons- og informasjonsnæringer. Som følge av dette vil tradisjonelle industrisektorer og primærnæringer få stadig færre ansatte når bedriftene øker effektiviteten ved hjelp av informasjonsteknologi. Man vil få et større behov etter arbeidskraft som har bred utdannelse innen IT.

Bodø Venstre vil at Bodø skal være fremtidsrettet og i toppen når det kommer til satsning på informasjonsteknologi, derfor vil vi ha flere IT-valgfag på Bodøskolene.

Bodø Venstre vil at det:

• Legges til rette for at Bodøskolene skal kunne opprette flere IT-valgfag som E-sport og programmering på ungdomsskolen.
  • Jobbes opp mot fylket for å innføre E-sport og programmering som valgfag på videregående skoler.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**