Sier nei til Listhaugs innstramningsforslag

Trine Skei Grande på Venstres landsmøte 2015.
Foto: Jo Straube

Venstres stortingsgruppe har i dag behandlet regjeringens forslag til innstramninger på asylfeltet. Etter å ha gått gjennom høringsuttalelsene som har kommet til forslaget, har stortingsgruppen bestemt seg for å gå mot samtlige forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Sylvi Listhaug har ikke forvaltet tilliten et bredt flertall i Stortinget ga regjeringen gjennom asylforliket fra i høst på en god måte. Det er bred enighet på Stortinget om en mer restriktiv linje, men en ufravikelig forutsetning er at vi skal overholde våre internasjonale forpliktelser og konvensjoner. Forslagene regjeringen har sendt på høring vil hemme integreringen og bryte med Norges internasjonale forpliktelser. Derfor går Venstre mot forslagene, sier partileder Trine Skei Grande.

Det er et ufravikelig prinsipp for Venstre at vi skal overholde våre internasjonale forpliktelser, og ivareta rettsikkerheten til mennesker på flukt.

Trine Skei Grande

– Stortinget har vært tydelig på at det er behov for en mer restriktiv linje i asylpolitikken, men den må fremdeles være human. Det er en ufravikelig forutsetning at vi skal overholde våre internasjonale forpliktelser og konvensjoner, og ivareta rettsikkerheten til mennesker på flukt. Listhaug har tøyd enigheten lengre enn langt, og hun har ikke utvist den anstendigheten som må være et minstemål i debatten om asylpolitikken. Gjennom måten hun snakker på oppnår hun kun å skape usikkerhet hos vanlige folk og nøre opp under fremmedfrykt, istedenfor å utvise det samlende lederskapet som vi trenger i en så krevende sak, sier Skei Grande.

Les også: Vi trenger politikere som samler (NRK Ytring)

– Regjeringen må nå tenke seg nøye om før den bestemmer seg for hva den vil fremme for Stortinget. Høringsuttalelsene er ganske entydige i at forslaget både er for dårlig utredet, og vil ha alvorlige konsekvenser for mennesker som flykter fra krig og nød i hjemlandet. Det må regjeringen ta på alvor. Vi foreslår derfor at regjeringen går tilbake til den opprinnelige avtalen Høyre, Frp, Venstre og KrF ble enige om i Nydalen, som det foreløpig ikke er gjort noe fra regjeringens side for å gjennomføre, sier Skei Grande.

Krevde svar fra statsministeren

I stortingets spørretime 10. februar stilte Venstres nestleder Terje Breivik spørsmål til Erna Solberg om innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs uttalelser i debatten om innstramningsforslagene.

Les mer om spørretimen i Aftenposten

– Ledende politikere frykter ikke framtiden. Vi skal se muligheter og finner løsninger på de utfordringene landet møter, sier Terje Breivik.

– Vi har en statråd som, i grell kontrast til statsministeren, opptrer som en spindoktor fra et ytterliggående opposisjonsparti, og ikke som en talsperson fra et ansvarlig regjeringsparti i mindretall, sa Breivik fra Stortingets talerstol.

– Vil statsministeren sørge for at våre forpliktelser etter internasjonale konvensjoner står seg gjennom denne krisen, fremfor å være en pådriver for å svekke dem?, spurte han Solberg.

Se video av stortingets spørretime her:

Utdrag fra Stortingsgruppens vedtak:

Venstres stortingsgruppe støtter ikke regjeringens forslag til endringer i utlendingslovgivningen av 28. desember 2015. Venstre mener forslagene samlet sett innebærer en dramatisk kursendring for Norge som humanitær stormakt, der vi overlater til andre europeiske land å ta ansvar for verdens flyktninger og der vi utfordrer internasjonale konvensjoner som nettopp er etablert for å verne enkeltmennesker i krisesituasjoner. Asylpolitikken må være human, rettssikker og anstendig.

Venstre var en del av asylforliket i høst, og står fast på dette. Men forslagene om innstramminger er uten forankring i avtalen. For Venstre var en viktig forutsetning for avtalen i høst at internasjonale konvensjoner skulle overholdes og at asylsøkernes rettsikkerhet skulle ivaretas. Det opplever vi ikke er fulgt opp i forslagene som er fremmet.

Asylinstituttet undergraves
Asylinstituttet representerer en nødhavn for mennesker på flukt, uavhengig av bakgrunn, og er sentralt i internasjonal rett. Terskelen for å få asyl heves, og forslag om å begrense visumfrihet og avvise asylsøkere på grensen mot Norge og Danmark avskjærer i praksis retten til asyl, ettersom man må krysse grensen for å kunne søke asyl. Venstre er åpen for endringer av asylsystemet, men en ny felleseuropeisk løsning må være på plass før vi kan gjøre endringer i vår egen ordning.

Les også: Venstres 5 tiltak for å møte flyktningkrisen

I strid med internasjonale konvensjoner
Internasjonale konvensjoner er kommet i stand for å verne menneskeverdet og menneskerettighetene i krisetider. Det fremgår klart av asylforliket at «Norge skal oppfylle sine forpliktelser etter internasjonale konvensjoner». Høringsinstanser som UNE, UDI, IMDI, Helsingforskomitèen, Unicef, NOAS, Barneombudet, Røde kors og Norsk Folkehjelo mener imidlertid at flere av forslagene er i strid med internasjonale konvensjoner og at de folkerettslige sider ved forslagene ikke er ordentlig utredet.

Asylsøkeres rettsikkerhet svekkes
Asylsøkernes rettsikkerhet svekkes i forslaget som er lagt frem. Det handler om mennesker med individuelle rettigheter. Sårbare mennesker, herunder mennesker som flykter fra krig og konflikt og ikke minst barn som flykter alene. Det ble understreket i forliket at «en generell effektivisering og forenkling av regelverk og praksis for behandling av asylsøknader må ikke svekke asylsøkernes rettsikkerhet.» Venstre kan ikke se at dette er fulgt opp.

Hemmer integreringen – flere faller utenfor
Forslagene som har til hensikt å skremme flyktninger fra å søke asyl i Norge rammer menneskene som allerede er her og som skal integreres i samfunnet. Venstre frykter konsekvensene av at enda flere nektes gjenforening med sin familie, og at de fleste vil måtte være minst 7 år i landet for å kunne få permanent opphold. Enkelte vil aldri fylle vilkårene for permanent opphold og leve hele livet med den usikkerhet og utrygghet som midlertidigheten medfører. Andelen mennesker som oppholder seg i Norge med uklar status vil øke og mulighetene for god integrering svekkes. Effekten forslagene har på integreringen ser ikke ut til å være vurdert, og tunge instanser som IMDI og KS er kritisk til effektene.

Les også: Enighet om offensive grep i integreiringspolitikken

Usolidarisk overfor resten av Europa
Norge må bidra til en felleseuropeisk løsning på flyktningkrisen, og Venstre har tatt til orde for en permanent fordelingsmekanisme. Dersom fjorårets asylsøkerne til Europa hadde blitt fordelt mellom land etter folketall ville Norge fått ansvar for omtrent 12000 asylsøkere. Fremfor å svikte våre europeiske naboland ved å stenge grensene, bør vi bidra til en felles europeisk asylpolitikk og en mer rettferdig fordeling mellom europeiske land.

Venstre om: Mennesker på flukt

Vis din støtte, bli medlem i Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**