Årsmøtet i Agder Venstre: Dyrt og dumt av Forsvarssjefen

Fylkesleiar Torunn Sandvand, Kristiansand, inviterer til fylkesårsmøte., Foto: Jo Straube

Fylkesleiar Torunn Sandvand, kristiansand, ba Venstreårsmøtet vedta kamp for Kjevik, eit forslag frå Kristiansand Venstre som blei samrøystes vedtatt. Foto: Jo Straube
Fylkesleiar Torunn Sandvand, Kristiansand, ba Venstreårsmøtet vedta kamp for Kjevik, eit forslag frå Kristiansand Venstre som blei samrøystes vedtatt.
Foto: Jo Straube

Forsvarssjefens Fagmilitære Råd (FMR) foreslår å legge ned Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik (LSK). Det vil gi store økonomiske kostnader, og alvorlige konsekvenser for kompetansen til det norske luftforsvaret. Nå venter Stortinget på forsvarsministerens innstilling, og vi forventer at hun beholder basen på Kjevik.
Forsvarsministeren har tydelig signalisert et behov for effektivisering av driften i Forsvaret. Da er det et paradoks at økonomi ikke synes å være viktig når Forsvarssjefen foreslår å flytte skolesenteret fra Kjevik til Værnes. En flytting vil få en kostnad på over 2 milliarder – betydelig mer enn hva FMR antyder i sine anbefalinger. FMR vurderer samtidig bygningsmassen på Kjevik til å være i svært dårlig forfatning. Forsvarsbygg på sin side friskmelder en bygningsmasse som har vært under kontinuerlig modernisering. Det er skuffende at forslaget til Forsvarssjefen baserer seg på et kostnadsbilde som synes dårlig belyst og mangler tilgjengelig dokumentasjon.
Det er ikke første gang skolesenteret foreslås lagt ned, og for hver gang øker frykten for at viktig kompetanse skal forsvinne. Kompetanse følger i liten grad følger med ved flytting av virksomheter, og stadige trusler om nedleggelse hindrer rekrutteringen til det miljøet som gir teknisk fagutdanning og befalsutdanning til alt personell i Luftforsvaret. Skolesenteret på Kjevik er Sørlandets siste forsvarsinstallasjon. En flytting vil medføre kompetanseflukt fra Luftforsvaret, og stoppe muligheten for å etablere et regionalt kompetanse- og utdanningsmiljø i samspill med Universitetet i Agder. Vi forventer at forsvarsministeren, og Stortinget i siste instans, forholder seg til Luftforsvarets behov og ikke til Forsvarssjefens forenklede konklusjoner.
På Sørlandet står vi sammen, men trusselen om nedleggelse av Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik (LSK) er først og fremst et nasjonalt anliggende, med store nasjonale konsekvenser. Derfor forventer vi nå at våre egne nasjonale politikere sikrer den viktige kompetansebasen skolesenteret er for Forsvaret. Det lønner seg å beholde Kjevik!

——

Foreslått av Kristiansand Venstre og samrøystes vedtatt i årsmøtet i Agder Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**