Årsmelding 2015

foto: Venstre

Årsrapport 2015 Narvik Venstre

Ved utgangen til 2015 hadde Narvik Venstre 26 betalende medlemmer og 28 registrerte medlemmer. Et medlem som ikke har betalt, samt et nytt medlem som benyttet seg av fritaksperioden. I 2014 hadde vi 21 betalende medlemmer.

Årsmøtet 2014 ble avholdt i Sjømannskirka og følgende styre ble valgt:
Leder: Kjetil Dalland
Nestleder: Gro Helene Klingenberg
Sekretær: Oda Holmstad
Kasserer: Thor Johnsen
Medlem: Ruben Strømsnes
Medlem: Marit Rønning Birkely
Vara: Cato Olsen
Vara: Inge Rolland

2015 startet tragisk ved at vi brått og uventet mistet vår leder, Kjetil Dalland. Han ble minnet og hele styret, samt flere medlemmer, deltok i bisettelsen hans. Det ble sendt blomster til barna og Cathrine.
Etter Kjetils bortgang ble det endringer i styret i Narvik Venstre. Gro Helene Klingenberg rykket opp til leder og Marit Rønning Birkely ble nestleder. Cato Olsen rykket opp til fast medlem og Jan Klingenberg kom inn som ny 1.vara.

I 2015 er det avholdt 15 styremøter.
Etter valget 2015 har vi splittet mellom styret og bystyregruppa, slik at vi nå har rene bystyregruppemøter og rene styremøter. Bystyregruppemøtene er tirsdag før bystyre.
Alle møtene våre er åpne, men vi sliter med å finne gode, og helst gratis, møtelokaler slik at flere medlemmer føler at de kan delta.

Kommune og fylkesvalget:
Narvik Venstres liste til kommunevalget inneholdt 33 kandidater.
De 4 øverste var kumulerte.
Valgkampen bar preg av at vi mistet vår leder som var dreven innen dette og at vi var mange ferske som skulle føre det videre. Likevel deltok vi på alt av paneldebatter og annet vi ble invitert til. Vi hadde stand i sentrum de 4 siste lørdagene før valget, hadde postkasseaksjon, skrev noen leserinnlegg og pratet med mange velgere.
Som mål hadde vi satt oss 2, gjerne 3 inn i bystyre. Dessverre ble det bare 1 fast representant, Marit Rønning Birkely. Med varaer så er Narvik Venstre bystyregruppe 5 stk.
Like før utgangen av 2015 får vi et nytt medlem; en av bystyrerepresentantene valgt inn fra Høyre meldte overgang til Venstre.

Medlemmer:
Narvik Venstre har fått 5 nye medlemmer og 2 utmeldinger. Utmeldingene er kommet pga uenighet med Venstres politikk.

Mål:
Styret har hatt fokus på valgkampen og deretter å bygge opp organisasjonen Narvik Venstre. Organisasjonsbyggingen tar vi med oss videre i 2016 og vil ha det som hovedfokus; sterkere organisasjon og flere medlemmer. Økonomien er en utfordring og noe av fokuset vil være hvordan øke Narvik Venstres inntekter.

Økonomi:
Viser til egen rapport fra kasserer. Det er brukt mye penger på valgkampen.

Aktiviteter:
Vi deltok på Fylkesårsmøtet med tre representanter, i tillegg til Kjetil som var tilstede som kasserer i fylkesstyret.
Narvik Venstre har vært representert på 2 LPN, samt Landskonferansen etter valget.

Politikk:
Narvik Venstre har deltatt, og deltar fortsatt, på møter i Sykehusalliansen ved bystyrerepresentanten og lokallagsleder.
Vi engasjerte oss i Gamle Skogøys skjebne og kontaktet Terje Breivik på Stortinget som stilte spørsmål til finansministeren vedrørende avgiften til Gamle Skogøy i Stortingets spørretime.
Vi har også hatt engasjement i nedleggelsen av HV-ungdom ved at vi har tatt kontakt med Arne Ivar Mikalsen, Sentralstyrerepresentant for å høre om det var noe Venstre kunne gjøre for å hindre nedleggelse.
Sammen med Narvik Høyre arrangerte vi Natt i Naturen på oppfordring fra Friluftsrådet i anledning Friluftsåret. Vi inviterte kommunens befolkning til å delta sammen med oss i Ornesvika hvor vi hadde bål, mat og drikke, samt at vi overnattet ute i telt eller lavvu. Vi hadde noen besøkende i løpet av kvelden og noen valgte også å overnatte sammen med oss. Et godt arrangement tross lav deltakelse. Ordfører Tore Nysæter deltok.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**