Byutvikling og parkering

Mange av byens mest attraktive sentrumstomter, er i dag flatparkering. De sentrumsnære tomtene, har et stort potensial som grønne byrom og for å få flere mennesker til å bo og arbeide i sentrum. Venstre har sammen med Ap/Høyre/FrP gitt dispensasjon for flere parkeringsplasser ved Rema 1000 Lystlunden. For Venstre handler ikke dette om å bygge opp parkeringskapasiteten i Horten by, men en helhetlig strategi for lokalisering av parkering.

Vi mener en levende by skapes når folk møtes. En bilbasert by inviterer ikke til samvær mennesker imellom, men til at man får ærendet gjort og så kjører hjem igjen. Derfor er transport og kommunikasjon også viktig for å legge til rette for «Levende Horten». Vi vil ha et bysentrum som prioriterer mennesker, ikke biler. Derfor ønsker vi blant annet å begrense heldagsparkering i sentrumskjernen.

Da Ap/Høyre/FrP/Venstre ga dispensasjon, knyttet vi klare vilkår til parkeringen på Rema 1000. Når parkeringen blir anlagt skal det etableres vegetasjon som er viktig for pollinerende insekter. Det skal samtidig etableres 7 plasser til elbiler og 7 plasser til funksjonshindrede.

I det grønne skifte vil effektiv ressursutnyttelse være sentralt, derfor er vi opptatt av sambruk av parkeringsplasser. Plassene skal være gratis og offentlig tilgjengelig, men det skal innføres maks 2-timers parkering på dagtid. Det betyr samtidig at dispensasjonen ikke legger til rette for gratis, sentrumsnær heldagsparkering.

Sambruk av parkeringsplassene betyr mer sikker parkering for brukerne av Lystlunden idrettsplass. Når ny idrettshall bygges vil parkeringskapasiteten i Lystlunden bli redusert. Parkering på Rema 1000 vil avlaste Lystlunden. Dette vil være et bedre og mer trafikksikkert alternativ, enn at folk parkerer langs Strandpromenaden for idrettsarrangement i Lystlunden.

Parkeringsplassene på Rustadbrygga og ved Redningsmuseet vil på sikt bli borte, med de hotell- og havneplanene som foreligger. Venstre ønsker ikke å forby parkering i byen. Vi er opptatt av å tenke smart om byutvikling og lokalisering av parkering.

Venstre aksepterte å gi dispensasjon til flere parkeringsplasser på Rema 1000, når vi samtidig reduserer antallet plasser som er mer sentrumsnære. Da frigjører vi sentrale byrom, som kan brukes til å gjøre Horten by enda mer grønn, levende og attraktiv.

Niklas gruppe Niklas Cederby

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**