Vil kjempe for den lokale handelen

Arnt Gunnar Tønnessen, Foto: Sondre Steen Holvik

Dette leserinnlegget stod på trykk i Grimstad Adressetidende 27. februar 2016. Ført i tastaturet av vår gruppeleder Arnt Gunnar Tønnessen.

Venstre ønsker at ordføreren skal be om møte kommunalministeren for å stoppe Outletplanene. Vi stiller derfor følgende spørsmål i kommunestyremøtet mandag 29.2.

Fylkesutvalget i Aust-Agder vedtok før jul å si ja til bygging av Outletsenter ved IKEA. Dette er stikk i strid med senterplanen for fylket. Saken er nå anket inn for kommunaldepartementet, som vil ta den endelige avgjørelsen på om senteret blir bygget. Alle nabokommunene har uttalt seg negativt til etableringen. Dette er noe bare fylkesutvalget og Lillesand ønsker.

I planene fremgår det at utbyggerne vil sikte seg spesielt inn på detaljhandel, med spesielt fokus på jule- og sommerhandel, altså det markedet og de periodene som er viktigst for dem som driver butikker i Grimstad. Ordfører i Lillesand har i media gjort det klart at han vil få til møte med kommunalministeren for å fortelle hvorfor de bør få lov til å etablere senteret på tvers av planer, og nabokommunenes interesser. Venstre er svært bekymret for virkningen en slik etablering kan få for det lokale næringsliv og handelen i Grimstad.

En slik etablering er alvorlig av tre årsaker.

Venstre mener dette er et angrep på det lokale næringsliv og utvikling av Grimstad som levende handelsby. Utvikler du bygg og butikker trenger du å vite at politikerne står ved det de har sagt, og ikke endrer konkurransegrunnlaget over natten. De som satser tid, energi og penger på å utvikle de lokale butikkene fortjener bedre enn det fylkesutvalget har levert i denne saken. Kort sagt bidrar dette til å spenne beina under den satsingen på det lokale næringsliv som alle posisjonspartiene i Grimstad har forpliktet seg på.

Hvis vedtaket blir stående viser det at arbeidet med regionale planer ikke er verdt papiret det er skrevet på i det øyeblikket sterke krefter pusher på for unntak. Venstre i Grimstad mener da at vi må stille oss spørsmål om hva formålet med slike planer er, og om kommunene rett og slett har blitt holdt for narr i arbeidet med senterplanen. Vi må også spørre oss om hvor mye arbeid vi skal legge i fremtidige planer.

Det arbeides nå med planstrategi for Aust-Agder. I grunnlagsdokumentene er klima- og miljøutslipp trukket frem som en av de største utfordringene. Hele 44 % av utslippene i fylket kommer fra utslipp knyttet til veitrafikk. Et slikt senter vil nødvendigvis bidra til at dette utslippet økes ytterligere. Det er stikk i strid med det som er vedtatt målsetting, og de krav vi vil få for å redusere utslippene.

Venstres spørsmål til ordføreren blir da som følger:

Vil ordføreren ta initiativ, alene eller sammen med ordfører i Kristiansand og Arendal, til et møte med kommunalministeren for å forsøke å stoppe etableringen av senteret?

Vil ordføreren be om et møte med fylkesordføreren for å ta opp hvor problematisk det er for Grimstad at fylkets politikere ikke forholder seg til vedtatte planer?

Arnt Gunnar Tønnessen, gruppeleder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**