Demokratiprosjektet: Skeivt ut av startgropa

Ida G. Johnsen, Foto: Jo Straube

‘Bodø skal være en åpen og demokratisk kommune som preges av tillit og nærhet mellom innbyggerne og kommunen. Det skal gjennomføres et demokratiprosjekt som sikrer en god oppfølging av dette.’

Slik presenteres Demokratiprosjektet i posisjonens Samarbeidsavtale. Venstre mener det er riktig og viktig å gjennomføre prosjektet, men er bekymret for at prosjektet allerede før det er kommet i gang har vesentlige feil og mangler.

‘Det er et paradoks at Demokratiprosjektet allerede før det rulles ut preges av mangel på åpenhet, innsyn og involvering. Det er jo nettopp disse verdiene prosjektet skal ivareta og løfte fram’, sier Ida G. Johnsen, gruppeleder i Bodø Venstre.

Det er kun gitt muntlige orienteringer av lederen i Organisasjonsutvalget om hvordan hun ser for seg at prosjektet skal se ut. Venstre har spilt inn både i Bystyret og i Organisasjonsutvalget at vi ønsker et bredt fokus og bred involvering. Både i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.

‘Prosjektet er dårlig forankret og vi savner en prosjektbeskrivelse. Hver gang vi har kommet med innspill, blir vi møtt med at ‘det vil bli flere anledninger til å involvere bredere, vi er kun i startfasen’. Samtidig ser vi at fokuset for prosjektet stadig snevres inn, og vi frykter at vi ender opp med et prosjekt som kun skal drive internpleie av trepartssamarbeidet i kommunen.’, sier Ida Gudding Johnsen (V).

Invitasjonen til oppstartsseminaret ble sendt ut torsdag denne uken. Der står Organisasjonsutvalget som vertskap. Venstre sitter i Organisasjonsutvalget, men har verken fått sett programmet eller fått mulighet til å påvirke formen på seminaret.

Venstre vil at en tverrpolitisk prosjektgruppe skal lede dette arbeidet, og ikke bare lederen i Organisasjonsutvalget. Hun har hittil i liten grad involvert resten av utvalget i sin planlegging.

Ut fra invitasjonen til oppstartsseminaret, ser vi at det er et klart fokus på trepartssamarbeidet og forhold som berører de ansatte og tillitsvalgte i kommunen.

Ingrid Lien, som leder prosjektet, stadfester også at det er forholdene i kommunen som er hovedfokus. Dette mener Venstre er for snevert og viser til posisjonens egen samarbeidsavtale, som ønsker å styrke forholdet mellom innbyggerne og kommunen.

Venstre vil at Demokratiprosjektet også må ta for seg hvordan det står til med innbyggerinvolveringen, og hvilke muligheter som finnes for påvirkning fra organisasjoner og andre som ikke er del av den kommunale tjenesteytingen. Aller viktigst mener Venstre det er å rette fokus på de politiske prosessene. Hvordan står det til med måten avgjørelsene treffes på i politikken?

Som eksempel trekker Venstres gruppeleder fram saken om garasjeanlegg i sentrum. Et samlet næringsliv gikk inn for å plasseringen under Rådhusplassen/Solparken. Bystyret vedtok garasjen i forrige periode, og prosjekteringen og grunnundersøkelsene var ferdige. Likevel gjør et nytt flertall et nytt vedtak. Det er posisjonen i sin fulle rett til å gjøre, sier Johnsen. ‘Problemet er at de ikke oppgir en eneste grunn til å gjøre om vedtaket, annet enn at det har de bestemt seg for å gjøre. Dette er med på å undergrave demokratiet og kan skade tilliten til de folkevalgte organer.’

Dersom Demokratiprosjektet skal bli noe annet enn en kollokviegruppe for trepartssamarbeidet, må det tenkes bredere og jobbes klokere enn det som til nå har vært tilfellet. En tverrpolitisk prosjektgruppe bør lede arbeidet og det er på høy tid at prosjektet formaliseres med en prosjektbeskrivelse, og forankres gjennom politiske vedtak. Men viktigst av alt er at prosjektet involverer innbyggere, organisasjoner, råd og utvalg fra et så tidlig tidspunkt som mulig, og det legges det ikke opp til pr. i dag.

Åpenhet, innsyn og involvering er bærebjelker i demokratiet, og burde være førende prinsipper også for prosjektet som skal bidra til å styrke folkestyret i Bodø kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**