Når makta parkerer demokratiet

Bodø rådhus, Foto: Bodø kommune

27. mars 2014 vedtok Bodø Bystyre å bygge et parkeringsanlegg under Rådhusparken/Solparken.
Etter mange års vingling og somling hadde Bystyret endelig klart å vedta et anlegg som ville la seg realisere midt i byen, og dekke parkeringsbehovet i sentrum en gang for alle.

Parkeringsgarasjen under Rådhusparken/Solparken er ikke bare et parkeringsanlegg. Det er et byutviklingsprosjekt. Kapasiteten i og plasseringen av dette anlegget vil gjøre det mulig å tømme gatene og kvartalene rundt Rådhuset for biler. Gateparkering er til hinder for gående og syklende, og begrenser mulighetene for gode sykkelfelt. Dette er et parkeringsanlegg som vil gjøre byen grønnere!
Dessuten er nærheten til byens handels- og servicesenter ypperlig, kun et par minutter å gå til smørøyet.

Prosjektering ble satt i gang, grunnundersøkelser gjort og begeistringen steg. Byens næringsliv omfavnet prosjektet helhjertet, og ikke en kritisk røst var å høre. Men på grunn av Byjubileet og behovet for en park å feire i, ble det besluttet å utsette gravingen i Rådhusparken/Solparken til 2017. Det var en tabbe. Fordi i mellomtiden var det valg.

Parkeringsanlegget ble en valgkampsak. AP, SV, Rødt og SP bestemte seg for at de kunne fronte en felles sak i oppkjøringen før valget, nemlig å skrinlegge parkeringsanlegget i Rådhusparken/Solparken. Og det første de gjorde da de sikret seg et knappest mulig flertall i det nye Bystyret var nettopp å stanse prosjektet. Til fordel for Kvartal 99.

I dagens bystyremøte vedtas det etter alt å dømme å bygge parkeringshus i Kvartal 99, nedenfor fylkesbygget. Dette er ikke et byutviklingsprosjekt. Det er kun et parkeringshus. Og det dekker ikke behovet for parkering i byen slik anlegget under Rådhusparken/Solparken kan gjøre. Nye prosjekter kommer til å poppe opp rundt omkring i sentrum, og nye parkeringsnøtter må løses. Kvartal 99 er et anlegg for arbeidsparkering, ikke for byens besøkende. Og det er jo nettopp arbeidsreisene med bil vi ønsker å begrense. Kvartal 99 ligger 7 minutters gange unna byens handelssenter. Det er på alle måter en dårligere plassering enn Rådhusparken/Solparken. I PNM-møtet i februar stemte AP og co dessuten mot en løsning som kunne spart kommunen for en del av utgiftene til parkeringsanlegget, nemlig å åpne for et samarbeid med private aktører for å få realisert garasje under Rådhusparken/Solparken. De vil bare ikke ha det.

Et nytt Bystyre kan omgjøre vedtak som tidligere Bystyrer har gjort. Det er de i sin fulle rett til å gjøre. Men i dette tilfellet er det ingen nye momenter på bordet, ingen protester eller ønsker fra byens borgere ligger til grunn, ingen substansielle argumenter for å gjøre om vedtaket er lagt fram. Den eneste grunnen jeg kan se for at AP og co gjør det de gjør er, rett og slett, at det har de bestemt seg for å gjøre.

Etter mitt syn utøver det mørkerøde flertallet sin makt i parkeringssaken på en måte som undergraver respekten for lokaldemokratiet og øker politikerforakten. Det er uheldig, ikke bare for parkeringsfloken i sentrum, men for en god og demokratisk utvikling i kommunen som helhet.

Ida G. Johnsen
Gruppeleder, Bodø Venstre.