Veien mot et samfunn vi ikke ønsker er brolagt med gode intensjoner

Malin Andrea Eriksen

Jeg betviler ikke at FrP og Anders Anundsen ønsker å beskytte Norge. Utfordringen er at de foreslåtte tiltakene fra regjeringen kan føre til at vi ofrer friheten for å beskytte oss mot de udemokratiske kreftene som vil skremme oss og ta friheten fra oss. Er det riktig vei å gå?

Jeg er som Peter André Busch i FrP opptatt av å beskytte friheten til lovlydige borgere. Derfor synes jeg det er svært problematisk at man tillater tiltak som hacking for avlesing av tastatur. For dem som har dårlige hensikter vil det ikke være vanskelig å sno seg unna tiltaket, men det kan bety en stor inngripen i folk sitt privatliv. Er det ikke problematisk at myndighetene kan få tilgang til informasjon som hverken er sendt eller lagret?

Vi som politikere må ikke bare vurdere de prinsippielle konsekvensene av hvert enkelt vedtak, men også summen av overvåkning som borgerne blir utsatt for. Videre må det også være fokus på hvilke fullmakter politiet har uavhengig av domstolskontroll. Busch peker riktig på at noen av nye tiltakene er underlagt streng domstolskontroll, men man ser samtidig en bevegelse i retning av videre fullmakter for politiet. Denne bevegelsen bidrar sågar regjeringen til ved å foreslå å oppheve domstolskontroll på en rekke virkemidler i kampen mot kriminalitet.

Det er viktig å ta med seg i vurderingen av disse tiltakene, at også totalt uskyldige personer blir rammet av overvåkningen. Selv om fullmaktene benyttes etter sin hensikt, vil uskyldige få sitt privatliv invadert. Forslaget fra regjeringen er derfor ikke etter min mening proporsjonalt da bl a hensynet til effektiv kriminalitetsbekjempelses gjennomgående har vunnet over borgernes rett til privatliv. Jeg deler ikke regjeringens vurdering på disse punktene. Jeg kan heller ikke se at den styrkede kontrollen med politiets bruk av de nye fullmaktene kan veie opp for den begrensningen i vanlige menneskers privatliv forslaget vil medføre.

Busch svarte flåsete på min påstand på i hvilken grad FrP kan kalle seg liberale når de foreslår en stadig økende grad av overvåkning. Som liberaler mener jeg det er helt legitimt å begrense utbygningen av bilbaserte handelsmuligheter. Det handler blant annet om å begrense bilbruk og klimagassutslipp. Det bidrar til å sikre viktige friheter for dagens generasjoner og fremtidige generasjoner til ren luft og en levelig klode. Når det gjelder søndagsåpne butikker har ikke Agder Venstre vendt seg mot partiledelsen. Enkelte lokallag har sagt nei til søndagsåpne butikker og det er lite problematisk siden Venstres primære politikk er å gi makt til kommunene i dette spørsmålet.

Politiet sitt ansvar i et liberalt demokrati er å beskytte vår alles frihet. Da er det viktig at virkemidlene som brukes i kampen mot kriminalitet i minst mulig grad truer vår alles frihet. Mange sikkerhetseksperter blant annet Ola Kaldager, tidligere sjef i E14 betviler muligheten til å overvåke seg til absolutt sikkerhet. Man kan derimot ødelegge samfunnet man ønsker å beskytte.

Jacob Haugmoen Handegard, 2.nestleder Agder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**