Nyhetsbrev fra bystyregruppa for mars

Pressekonferanse grønn strek
Fra pressekonferansen om grønn strek sammen med Krf, Sp, SV, MDG og Pensjonistpartiet., Foto: Marthe Strickert

Her kommer en oppdatering fra bystyregruppa for mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Besøk hos Kjeldsberg
Trond Åm var invitert med på møte hos Kjeldsberg kaffe sammen med fylkesleder Marthe Strickert for å se på planene deres for utvikling av Sluppen.

Liberal kafe
Jon Gunnes var invitert på Liberal kafe for å informere om saken ”Grønn strek”. Han fikk med seg flere gode innspill til forhandlingene med sentrum-venstrepartiene.

Bystyremøte
31. mars var det bystyremøte. Fra Venstre møtte Jon Gunnes, Lucie Kathrine Sunde-Eidem, Erling Moe og Hanne Moe Reitan.

Noen av sakene som ble behandlet:

• Kommuneplanmelding om byutvikling: Grønn strek for en trygg framtid
  • Forvaltningsrevisjon – Barn som blir borte fra barnevernet
  • Bymiljøavtaler

Grønn strek har vært en vanskelig sak. Bystyregruppa har diskutert saken på Liberal kafe og på flere gruppemøter. Det var stor diskusjon på disse møtene, og det var også uenighet blant deltakerne på møtene om hva som skulle ligge innefor den grønne streken. Særlig dette med de økologiske korridorene var en utfordring. Noen mente de hørte til under den grønne streken, mens andre ønsket et sterkere vern gjennom å få den inn i rød strek eller som en egen vernesone. Det ble imidlertid enighet om at vi anså grønn strek for å handle om jordvern, og da spesielt matjord.

Forhandlingene om grønn strek har vært vanskelig i Sentrum-venstre-koalisjonen. Det ble tidlig klart at Arbeiderpartiet ikke ville strekke seg så langt som samarbeidspartiene, og de begynte derfor å forhandle med Høyre. Vi fortsatte forhandlingene sammen med Krf, MDG, Sp, SV og Pensjonistpartiet. Der endte vi opp med et forslag som ville bevare 10 000 dekar mer jord enn forslaget fra Arbeiderpartiet og Høyre. Områdene vi ønsket å bevare var: Være/Ranheim/Reppe, Charlottenlund, Jonsvatnet, Okstad/Nordre Flatåsen, Bjørkmyr, Bratsberg, Tiller, Leinstrand/Klett, Byneset, Voll, Presthus og Dragvoll (begrenset til dagens LNFR-områder sør for Loholt allé).

I forslaget stod det også et punkt om de økologiske korridorene: «De økologiske korridorene skal ivaretas gjennom egne bestemmelser i Kommuneplanens arealdel (KPA), og omfattes ikke av en grønn strek. Før neste rullering av KPA ber Bystyret om en gjennomgang av status for de økologiske korridorene. Verdiene skal sikres gjennom rulleringen av KPA.»

Vi kommer til å jobbe hardt for å få med oss flertallet på et vedtak om et eget vern på de økologiske korridorene frem mot behandlingen av neste KPA.

Erling Moe hadde sendt inn to private forslag som ble sendt over til komiteene:

• Statue av Elsa Laula Renberg
  • Tiltak som kan øke besøket ved museene

Erling Moe hadde også sendt inn et kortspørsmål med tittelen «Turist i egen by».

I media i mars
Jon Gunnes var på forsiden av Adresseavisen 31. mars sammen med Krf, MDG, Sp, SV og Pensjonistpartiet. Der uttrykte de sin skuffelse over at de ikke kom til enighet med Ap om hvilke områder som skulle omfattes av grønn strek. Sammen fremmet vi et forslag som ville verne 10 000 dekar mer enn Arbeiderpartiet og Høyres forslag. Her er link til saken.

I Adresseavisen 18. mars hadde Jon Gunnes et leserinnlegg om at det må bli dobbeltspor på Trønderbanen for å få økt passasjervekst og redusere klimautslippene.

Jon Gunnes sa til Adresseavisen 17. mars at det er viktig at det også blir plass til barnefamilier på Nyhavna. Her er link til saken.

Byavisa har en artikkelserie gående der gruppelederne i hvert parti får fortelle om sin hjertesak. Jon Gunnes fortalte om hvordan hans engasjement i en barnehagesak brakte ham inn i politikken. Saken kan leses her.

I forbindelse med åpningen av Vinmonopolets utvidede ølutsalg i Søndre gate hadde Trond Åm skrevet et leserinnlegg i Adresseavisen som ble publisert 15. mars. Tittelen var «Malurt i polølet». Der skrev han at «Venstre er kritiske til at Vinmonopolet går inn i direkte konkurranse med markedet med vesentlige konkurransefortrinn, og mener også spesialutsalg for øl bør ha muligheten til å selge øl i klasse 3». Her kan du lese om saken på Trondheim Venstres nettside.

Hva skjer?
15.-17. april er det landsmøte. Fra bystyregruppa er Jon Gunnes og Trond Åm til stede.

18. april kommer Sveinung Rotevatn til Trondheim. Da blir det temamøte om liberalismens rolle i norsk politikk. Informasjon om arrangementet legges ut på nettsiden og Facebook-siden til Trondheim Venstre.

Neste bystyremøte er 28. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**