Venstre vil ta et krafttak for barn som sliter i hverdagen

Det skal ikke være dine foreldrenes lommebok som skal bestemme om du får innfridd dine drømmer., Foto: Hurum Venstre

I følge en undersøkelse fra UNICEF sliter opp mot 5 % av barn i dag med livssituasjonen sin. I tillegg er det opptil 3 barn i hver klasse (nrk.no) som lever i familier med vedvarende lav inntekt. Tønsberg Venstre vil jobbe for at også disse barna skal få økt livskvalitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Skrevet av BRITT, NESTLEDER I TØNSBERG VENSTRE

Det kan være mange årsaker til at barns levevilkår er under dagens norm. Det kan være familier med lav inntekt over tid, uføre foreldre som får støtte fra NAV og andre ting som påvirker rammene barna lever i.

I dagens samfunn snakker vi til stadig om å ikke reprodusere levevilkårene fra foreldrene til barna. Karin Gustavsen, sosionom og sosiolog, hadde tirsdag et foredrag i bystyresalen for politikere i utvalget for oppvekst og opplæring og andre som jobber for og med barn. Her henviste hun til forskning som viser at forskjellige rammevilkår påvirker muligheten til å ta reelle frie valg.

Barn som i dag lever i inntektsfattige familier har ikke den samme muligheten til å delta på aktiviterer med andre i befolkningen. Fritidsaktiviteter, som er en stor integreringsarena, blir dyrere og dyrere.

Både med tanke på utstyrsjag, men også medlemsavgift og turer i regi av aktiviteten. Kommunen kan her bidra med tilgang til tilskuddsportalen.no for idrettslag og frivillige foreninger. Her kan man finne fond og andre muligheter til å søke om støtte. På denne måten kan klubber og andre søke om støtte for å la barn i inntektsfattige familier delta.

Tønsberg Venstre har stadig kjempet for å øke tilskuddene til et annet tiltak som kan være med på å hjelpe alle barn, også barn i levekårsutsatte familier. Skolehelsetjenesten kan absolutt være en arena for å hjelpe barn og forebygge uhelse.

Helsesøstrene må være mer tilstede. I tillegg må det være kontinuitet i hvem som er på hvilke skoler. Vi kan ikke ha mange bytter av helsesøstre. Barna trenger å vite at den de har betrodd seg til fremdeles er der neste gang de trenger noen å snakke med.

Et annet tiltak kan også være å utvide mandatet til helsesøstrene til å inkludere hjemmebesøk. For mange familier kan terskelen for å be Nav eller barnevernet om hjelp være høy. Å ha helsesøstre på hjemmebesøk for å ha en god og verdig dialog med familien om deres behov og utfordringer kan være et lavterskeltilbud. Disse samtalene kan avdekke små tiltak som kan øke livskvaliteten og med andre instanser prøve å få gjennomført tiltakene.
Tønsberg Venstre vil:

-Gi foreninger og lag tilgang på tilskuddsportalen.no

-Styrke skolehelsetjenesten.

-Utvide helsesøstrene mandat til å inkludere hjemmebesøk.

-Utvide ordningen med aktivitetskort.

-Fortsette å jobbe for mindre bruk av deltidsstillinger.

Britt Lillian Fevang

Publisert på Tønsberg Blads nettsider 15. april 2016