Haster med ny rådmann

Arnt Gunnar Tønnessen, Foto: Jo Straube

Dette leserinnlegget stod på trykk i lørdagens Grimstad Adressetidende. Det er gruppeleder Arnt Gunnar Tønnessen som står bak innlegget.

Nå er søkerlista til rådmannsstillingen offentliggjort. Når en ser navnene på lista, er det flere ting som er gledelig. For det første er det er uten tvil mange gode kandidater til stillingen. Det viser at det å være rådmann i Grimstad er attraktivt. For det andre er det positivt at det er flere kvinnelige søkere.

Jeg skal selvsagt ikke gå inn på hvem av søkerne som bør bli den nye rådmannen i Grimstad. Vi har et eget ansettelsesutvalg som skal foreta intervjuer og komme med en innstilling til politikerne, og jeg er sikker på at de vil gjøre en god og grundig jobb. De har i alle fall satt av nok tid til det.

Jeg stusser nemlig over er at vi ikke får til en ansettelse før i slutten av juni, når målet var en måned tidligere. Fristen gikk tross alt ut 13. april, og det legges altså opp til at man skal bruke to og en halv måned på å fullføre prosessen.

Det er etter min mening for lenge. Forrige gang vi ansatte rådmann i kommunen var vi i en lignende situasjon tidsmessig, og første intervjurunde var ikke fullført før vi var inne i mai. Allikevel kom vi i mål og fikk gjort ansettelsen i slutten av samme måned.

La meg peke på tre årsaker til hvorfor jeg mener vi bør stå på for å få dette på plass så fort som mulig.

For det første handler det om hensynet til søkerne. Jeg mener at både eksterne og interne søkere fortjener å få en avklaring så raskt som mulig. Å vente i mer enn to måneder etter at søknadsfristen har gått, ut er for lenge.

Her er det bare å gnu på

For det andre er det hensynet til organisasjonen. Enten stillingen går til en ekstern, eller intern søker, så vil det være bra for hele Grimstad kommune å få på plass en ny toppleder så raskt som mulig. Vi har nok av viktige saker å ta fatt på, og jo fortere vi får en rådmann på plass, jo bedre er det.

For det tredje, og dette mener jeg er den viktigste årsaken, så er det slik at hvis vi gjør ansettelsen i juni, vil ikke rådmannen være på plass før tidligst i oktober. Det betyr at hvis det blir en ekstern søker som blir ansatt, så skal den nye rådmannen bare noen få dager etter ansettelsen legge frem et budsjettforslag som vedkommende overhodet ikke har vært med på å utforme. At vi kan komme i en situasjon der kommunens øverste administrative leder ikke tar del i arbeidet med utforming av budsjettet er uheldig i seg selv, og enten det blir en intern eller ekstern søker som får stillingen, så bør vedkommende få mulighet til å delta, lære og påvirke i budsjettprosessen.

Skulle stillingen gå til en intern søker vil dette problemet bli mindre, men da skal man i gang med den ny runde med utlysning og tilsetting for å dekke den stillingen som blir ledig.

Min oppfordring til de som skal gjennomføre prosessen, er at dere setter dere ned og ser gjennom kalenderen en gang til. Det er vanskelig å se at mye kan være viktigere enn å få ny rådmann på plass så snart som mulig. Som vi sier i Grimstad; Her er det bare å gnu på.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**