Nei til bygging i skjærgården

Foto: Johnny Foss

Dette innlegget stod på trykk i Grimstad Adressetidende, tirsdag 26. april. Det er ført i tastaturet av representanten vår i teknisk utvalg Siri Asdal og vår gruppeleder Arnt Gunnar Tønnessen.

Tirsdag 19.4. har sivilarkitekt Paal Malde et innlegg der han argumenterer for at Fylkesmannen skal si ja til bygging av redskapsbygg på Risholmen. At han argumenterer for at et prosjekt han er involvert i er forståelig.

Vi tror i likhet med ham at Fylkesmannen kommer til å si nei til byggingen. Det er vi glade for. Et slikt avslag er overhodet ikke oppsiktsvekkende. Dette bygget strider mot alt av retningslinjer for hvordan vi skal forvalte skjærgården.

Det som er oppsiktsvekkende er at Venstre i den politiske behandlingen av denne saken har vært helt alene om å stå for disse prinsippene.

Nok en gang ser vi at allmennhetens interesser står ekstremt svakt i det politiske miljøet i Grimstad. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn til behandlingen av kommuneplanen i fjor høst for å hente forrige eksempel på at der det oppstår konflikt mellom grunneier og allmennheten så bøyer Frp, Høyre, KrF og SP seg for grunneiere. Når de i denne saken også får støtte fra Arbeiderpartiet, blir altså Venstre stående igjen som det eneste partiet som taler allmennhetens interesser.

Skjærgården og tilgjengeligheten til den, er kanskje det aller største gode for mange av oss som bor i kommunen. Fremsynte borgere, foreninger og det offentlige har gjennom generasjoner sikret og utviklet dette området til glede for oss alle. En redskapsbod alene ødelegger ikke dette, men den gir et signal om at vi er villige til å skusle med den arven og det godet som er gitt oss alle. Venstre mener at er det en plass vi ikke skal kompromisse, så er det i skjærgården. Der vil vi alltid ta miljøet og allmennhetens parti.

Til slutt; Malde bruker et bilde som bevis på at bygging i skjærgården ikke fører til privatisering av et område. Vel, på bildet kan vi se at på den delen av holmen med bod og bryggeanlegg ligger det en båt i tillegg til fiskebåten, på naboholmen, som er ubebygd, ligger det åtte båter. Så en viss privatisering er det vel rimelig å anta at bygging fører til?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**