Liberalt blikk på bystyremøtet 12.mai 2016

Rita Jakobsen

Det våres i nord og da blir man gjerne litt løssluppen og ubetenksom. Dette preget også til de grader Mai-møtet i Bodø Bystyre. Et lett sakskart ble tungt og seindrektig.

For første gang denne perioden hadde vararepresentant Terje Cruickshank gleden av å møte i bystyreforhandlingene. Koselig å være på gamle trakter og møte nye og gamle politiske kollegaer igjen. Ikke alle er man tydelig på hils med lengre. Sakskartet så relativt greit ut ved første øyekast, primært årsregnskap og orienteringssaker.

Årsregnskapet skulle før bystyrebehandling avgjøres av formannskapet. I formannskapsmøte presterer AP, SP og Rødt og fremme en lite gjennomtenkt uttalelse om hotellstreiken der man gikk for å forby kommunalt ansatte å benytte hoteller med ansatte i streik. Intensjonen er god og sympatisk, men konsekvensene lite gjennomtenkt og selvfølgelig gikk de borgerlige partiene mot å sette kommunen i en økonomisk risikoposisjon, fremme bruk av hoteller med uorganisert arbeidskraft, samt risikere at viktig tjenesteproduksjon ikke kan utøves. De borgerlige partiene og offentligheten ble rett og slett overkjørt av den lukkede flertallsalliansen (tror de glemte av demokratiprosjektet sitt for ei stund). Gjentatte forsøk på å få dette vedtaket behandlet og diskutert i bystyret ble konsekvent avvist realitetsbehandlet av ordføreren og hennes allierte, med det argument at det formannskapet hadde vedtatt ikke hadde gyldighet før det på nytt skulle bli vedtatt i kommende formannskap?!? Dette er jo selvfølgelig en politisk usannhet. Til sist hadde man intet annet alternativ enn å levere en lovlighetskontroll på formannskapet sitt vedtak, så får man håpe at fylkesmannen overprøver vedtaket, og at rådmannen ikke effektuerer det før svar på lovlighetskontrollen foreligger.

Både Rødt og SP gikk hardt ut i media etter at intensjonsavtalen om kommunesammenslåing ble signert av ordføreren, men satt stille som mus etter at ordføreren hadde orientert om dette til bystyret.

Min personlige konklusjon er at Arbeiderpartiet tydelig har en sterk kontroll over sine støttepartier, men det er nok bare ett tidsspørsmål før det smeller og Rune Nilsen er nok ikke helt ute å kjøre med sin teori. http://bodonu.no/selvmord-eller-genistrek/11.05-07:43

Som nevnt inneholdt sakskartet ikke de tyngste sakene. Vanlig diskusjon om hvor mye man skal skattlegge borgerne gjennom eiendomsskatt og hva definisjonen på offentlig privat samarbeid egentlig betyr ble det i de fleste sakene slik det har vært de siste årene. Tydelig viktig å retorisk opprettholde ett skille mellom sosialistene og borgerlige partier selv om det ikke er der i realpolitikken. Selvbedrag er en dyd. Særlig i saken om utleieboliger kom dette tydelig fram, der den ene etter den andre fra sosialistene forsøkte å overbevise seg selv om at dette ikke var offentlig – privat samarbeid. Private aktører skal bygge og eie, og kommunen tildele og indirekte leie, men offentlig – privat samarbeid er det ikke….

At Rødt og SV som tradisjonelt har vært seriøse støttespillere til Jekta Anna Karoline ikke vil støtte de borgerlige partiene med å spisse ordlyden til at prosjektet ikke bare skal søkes innarbeidet, men skal innarbeides i kommende økonomiplanperiode var overraskende, men kanskje ikke uventet. AP har kontroll på dem. Så får framtiden (desembermøtet) vise resultatet.

Det var orientering om store bygg i heltre under åpen halvtime og Venstre fikk støtte fra bystyret om at Mørkvedbukta skole bør prosjekteres bygget i heltre. I tillegg fikk man inn at Nord-Norge banen bør forlenges i innspillet til NTP. Så av og til er man med på dra sakene i mer rett retning og det er jo bra.

Samtlige av Venstres innspill til planprogrammet for Kommunedelplanen for sykkel ble avvist, men heldigvis har man mange muligheter for å påvirke dette før det endelig kommer til politisk behandling så siste ord er ikke sagt i den saken.

Venstre fikk avverget en potensiell delegering av fastsettelse av rådmannens lønn til et en arbeidsgiveransvars gruppe på tre personer. Det oppstod litt usikkerhet om hvilke delegasjoner som lå i teksten «videreføres og ivaretas på vegne av bystyret av ordfører, varaordfører og en annen ledende folkevalgt», så for å være på den sikre siden fikk Venstre framforhandlet en endring til at lønnsfastsettelsen fortsatt foretas av bystyre.

Siste verd nevnt fra bystyreforhandlingene må være saken om BRG – bodø rythm group, som for n-te gang var til politisk behandling fordi posisjonen ikke engang har tillit til sitt eget oppnevnte styre i Stormen KF. Detaljstyringen av hvordan, når og hvor BRG skal utøve sin virksomhet fortsetter og forslag fra styret i KFet ble omgjort. Dog skal de nå over til Stormen bibliotek i en prøveperiode, men siste runde har neppe vært i denne saken.

Terje Cruickshank, 1.vararepresentant Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**