Interpellasjon om bildeling og delingsøkonomi

Illustrasjon: Tina Bülow-Berntzen

Antall biler per husholdning i Tønsberg kommune har økt de siste ti årene. Det er færre som ikke har bil, og det er flere som har to eller flere biler. (Reisevaneundersøkelse for Vestfoldbyen 2013/14)

Bildeling er et tiltak som kan hjelpe til at flere klarer seg uten egen bil eller uten bil nr. 2. Ved å dele ressurser kan vi redusere materialforbruk og klimagassutslipp. Det kan også gi flere tilgang til goder de ellers ikke har råd til. Kommunen kan være med og stilmulere til at flere oppdager bildeling.

En del av kommunens tjenestebiler blir ikke brukt utover vanlig arbeidstid.

I byen Duffel i Belgia, et litt mindre sted enn Tønsberg, har kommunen tatt initiativ til å dele en av sine biler med kommunens innbyggere på kveldstid og i helger. Bilen er merket med bannere der det står «vi deler denne bilen med innbyggerne».

Det finnes allerede eksisterende applikasjoner for bildeling, som kan brukes til den praktiske organiseringen av prosjektet.

Deling av kommunens biler kan starte som et prøveprosjekt med en eller noen få biler, der man bruker dette som en holdningskampanje fra kommunens side til å skape oppmerksomhet rundt bildelingsmuligheter, med mål om å få ned antall biler pr husholdning. Kanskje det også er mulig å søke om midler fra Klimasats (statlige midler til lokale klimatiltak) for å finansiere prosjektet.

Spørsmål:

Vil ordfører fremme en sak til bystyret om muligheten for bildeling av tønsberg kommune sine tjenestebiler?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**