Fisken, havet og menneskene

Gode medlemmer!
Mandal Venstre inviterer til et morsomt og spennende foredrag:

Fisken, havet og menneskene.

Onsdag 15. juni. kl. 19 – 2030
Lindesnes Næringshage i Mandal

Gratis adgang.

I Medicipalasset i Firenze finnes det er kart over den bebodde verden, et orbis terrarum, slik den var kjent i middelalderen (1200-tallet). I den nordligste delen av kartet er også Norge tegnet inn og er ikke overraskende representert med havnebyen Bergen og pilgrimsmålet Trondheim. Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at Vàgar, et område i dag kjent som et sted i Vågan kommune, med knappe 4000 innbyggere, også er å finne på dette kartet. Forklaringen på kartoppføringen er enkel: Fra dette området kom en av datidens viktigste naturressurser som sjøfolk over hele verden var avhengige av som proviant, nemlig tørrfisken. I denne innledningen får du en forklaring på hvordan havet og alt som lever i det har påvirket oss nordmenn og utviklingen av nasjonen Norge. I tillegg får du hørehistorien om hvordan kongekrabben ble satt ut i Barentshavet, om silda som forsvant, det store fiskeranet og om den store vandrende torsken som også kan danse. Det er en historie om store oppdagere, stormer og forlis, men også historien om hvordan det lille landet, med den lange kysten, kan produsere 60 millioner måltider sjømat i året.

Mandalsjenta Mali Hole Skogen (35) er utdannet fiskeribiolog fra Universitetet i Oslo og har jobbet med vitenskapsformidling, populærvitenskap og historiefortelling over hele landet. Hun har bakgrunn som fiskerirådgiver, prosjektleder hos skipsreder Kloster, og kampanjeledelse. I dag er hun bl.a. hovedkoordinator for Svalbard Science Destination og underviser i vitenskapskommunikasjon på Universitetet i Oslo.

Velkommen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**