Narvik Venstre ønsker å etablere “park and ride” på Taraldsvikjordet

Taraldsvikjordet
Elvedalen, Taraldsvikjordet, Narvik, Foto: Marit Rønning Birkely

Marit Rønning Birkely, gruppeleder i Narvik Venstre vil på vegne av partiet fremme følgende forslag til alternativ bruk av Taraldsvikjordet i bystyret 16.06.2016.

Narvik Venstre ønsker å etablere “park and ride” på Taraldsvikjordet.

Elvedalen er slik vi ser det, et av de få områdene for fri- og grøntområde som fremdeles finnes i Narvik, og som er tilgjengelig for alle. I tillegg er det lagt ned betydelig innsats fra frivillige, slik at dalen fremstår som meget godt ivaretatt og tilrettelagt for rekreasjon i flotte omgivelser.

Det vi i Narvik Venstre ser for oss er at pendlere som kommer nordfra kan parkere på Taraldsvikjordet og deretter sykle, gå eller ta buss inn til sentrum/jobb. Bysykler (enten elektriske eller vanlige sykler) gjøres tilgjengelig for utleie. Busslomme blir etablert like i nærheten og for de som ønsker å gå, er gangavstand til sentrum kort.

Dette er godt for folkehelsa og ikke minst for miljøet.

Narvik sliter som kjent med svevestøv og mindre biltrafikk i sentrum vil også redusere støvet noe som igjen gir bedre luftkvalitet. I tillegg vil parkering på Taraldsvikjordet avlaste parkeringsutfordringer i sentrum.

Gevinsten ville være dobbelt så stor om det ble etablert liknende «park and ride» på sørsiden av sentrum.

Parkeringsplassene vil også være tilgjengelig på ettermiddagstid og helger for alle som ønsker å benytte seg av Elvedalens fantastiske muligheter. Syklene vil også være tilgjengelig for befolkningen ellers. Det tenkes også å etablere en bred gangvei, tilpasset rullestolbrukere, fra parkeringsplassen og ned i Elvedalen. Elvedalen, Narviks vakre grønne perle vil da være lett tilgjengelig også for bevegelseshemmede.

Oversiktstegning:

Elvedalen, Taraldviksjordet.

Forklaring av tegningen:
Det grønne området utenfor parkering er det området som er tiltenkt brukt til utbygging slik forslaget fra administrasjonen ligger i dag.

Marit Rønning Birkely
Gruppeleder for Narvik Venstre