Mye bra i revidert fylkesbudsjett

Anja Berggård Endresen på talerstolen i fylkestinget, Foto: Kjartan Alexander Lunde/Venstre

Venstres Anja Berggård Endresen hadde innlegg i debatten om revidert budsjett i fylket i dag. Der trakk hun blant annet fram skinnegående kollektivtransport til det nye sykehuset på Nord-Jæren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Les hele innlegget hennes under:

Det er gode signaler vi kommer med i forslaget vårt til revidert budsjett. Vi opplever daglig avisfremsider eller personlige møter som sier at vi er i en ekstraordinær arbeidslivssituasjon hvor det lokale oljesmurte næringslivet sliter.

Vi trenger en ekstra innsats for lokal omstilling. Ved å øke potten for omstillingsstøtte, vil fylkeskommunen i større grad være med og bidra til en ekstraordinær innsats til utvikling av nye prosjekter.

Jeg ser frem til å behandle disse sakene i Regional og kulturutvalget.

Den ekstraordinære situasjonen arbeidslivet i Rogaland opplever, gir seg også andre utslag. Mennesker som kunne hoppe inn i jobber før de fullførte videregående skole, står nå utenfor arbeidslivet. Der står de uten formell kompetanse og havner sist i køen av arbeidssøkere. 15 millioner kroner er i vårt forslag satt av til å styrke arbeidet for å tilby disse muligheten for å fullføre en videregående opplæring.

Til slutt vil jeg trekke frem en sak som har vært veldig viktig for Venstre. Vi har nå endelig fått en endelig avgjørelse om ny lokalisering av nytt sykehus på Ullandhaugområdet. Det vil foregå en massiv utbygging og en massiv økning av arbeidsplasser og besøkende på Ullandhaug. Da er det viktig at vi kan tilby velfungerende kollektivløsninger.

I fylkesutvalget ble det flertall for forslaget om å få en vurdering av kostnader og omfang knyttet til en skisse som ser på utredning av skinnegående transport i sammenheng med lokalisering av nytt sykehus, med grensesnitt opp til Jærbanen samt mulig trase til flyplassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**