Foss Gård vinner av årets miljøpris

Miljøprisvinner 2016 Foss Gård, Foto: Atle Rui

Skien Venstres miljøpris for 2016 ble i tradisjon tro delt ut på verdens miljødag 5 juni, og årets vinner ble Foss Gård ved Knut G. Vasdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Kenneth Berg og Knut G. Vasdal

Selve prisutdelingen fant sted på Foss Gård i Jønnevald på Verdens miljødag.

Det var mange nysgjerrige som hadde møtt opp for å få med seg omvisningen på gården med bonde, entreprenør og forsker Knut G. Vasdal og prisutdelingen ved leder i Skien Venstre, Kenneth Berg.

Begrunnelse for tildelingen av miljøprisen 2016:

Foss Gård ved Knut G. Vasdal får årets miljøpris for den innsats de gjennom en årrekke i sammarbeid med Høyskolen i Telemark har lagt ned i økologisk biodynamisk drift på gården med fokus på forskning av biogass og gjenbruk av kugjødsel. Med Foss Gårds fokus innovasjon, forskning og miljø mener Skien Venstre at årets miljøprisvinner er en verdig vinner av Skien Venstres miljøpris 2016.

Miljøgevinst:

Knut G. Vasdal fortalte at ved hans biodynamiske drift og måte å drifte gården på at man kan spare miljøet på mange måter. For det første så bruker han matangassen som er en kraftig klimagass sammenlignet med karbondioksid ved å brenne den i produksjonen, på sikt har han også ønsker om å bruke den som en energikilde men foreløpig er energiprisen i Norge for lav for at dette skal lønne seg kommersielt. Men knut G. Vasdals største innovasjon er hvordan han får forvandlet kumøkk til luktfri næringsrik jord, denne jorden inneholder minst like mye næringsstoffer som torvjord, uttak av torvjord er som kjent et stort miljøproblem og en stor kilde til utslipp av metangass. I tillegg til dette så gjør hans biodynamiske drift at han er mye mer selvforsynt og på den måten har han redusert transportbehovet betraktelig. Den siste miljøgevinsten er at han ikke trenger å bruke kunstgjødsel, selve produksjonen av kunstgjødsel har et høyt utslipp av klimagasser forteller Knut G. Vasdal.

Knut G. Vasdal forteller om sin unike meitemark katalysator.

I ren Reodor Felgen stil forteller Knut G. Vasdal hvordan han bruker og gjenvinner både kumøkk og metangass.

Bioforsk: Klimagasser fra jordbruket

Biologisk dynamisk forening: Foss gård