Deler ut miljøpris for 15. gang

Vefsn Venstre deler ut miljøpris for 15. gang.
22.6.2016 delte Vefsn Venstre ut sin årlige miljøpris, denne gangen til Mosjøen og Omegn Cykleklubb, Foto: Trond Wika

22. juni 2016 delte lokallagsleder Franziska Wika, sammen med nestleder Per Christian Enger, Toril Joakimsen og Hugo Raste, ut Vefsn Venstres miljøpris. Det er det for 15. gang at prisen ble delt ut, og i år har laget funnet frem til en forening som bygger sin virksomhet etter Venstres miljøprinsipp: Aktivitet må skje på naturens premisser, til beste for oss som lever nå og for framtidige generasjoner. Årets prisvinner setter fokus på en aktivitet som gjør det enklere for folk til å ta grønne valg.

Foreningen ble stiftet i 2003 og har 160 medlemmer. Størsteparten er barn og ungdom. Et av formålene til foreningen er å fremme sunne verdier blant barn og unge i kontinuerlig forebyggende og holdningsskapende arbeid. Visjonen er å gi et breddetilbud og godt fellesskap som skaper miljø for læring, mestring, samhold og glede – slik at hver enkelt gis mulighet til å oppnå sine mål.

Norsk klimapolitikk har som mål å redusere utslippene av klimagasser her i landet med 15 til 17 millioner tonn innen 2020. Utslippene fra transportsektoren skal reduseres med 2,5 til 4 millioner tonn innen denne perioden. Sykkelen er verdens mest miljøvennlig framkomstmiddel, og er et viktig bidrag i dette klimaperspektivet, men sykkelsporten har også et helseaspekt. Ved å ta i bruk sykkelen oftere overfører en gode mosjons- og miljøvaner til barn, samtidig som de er fysisk aktive, og får trening i å ferdes trygt i trafikken sier Franziska Wika.

I statuttene for Vefsn Venstres miljøpris heter det at prisen deles ut til enkeltperson(er)/organisasjoner som har gjort noe ekstraordinert for miljøet i Vefsnsamfunnet. Prisvinneren må ha sterkt tilknytning til Vefsn. Prisen er politisk uavhengig. Årets prisvinner gir et viktig bidrag til sykkelbyen Mosjøen.

Vefsn Venstres Miljøpris for 2016 går til Mosjøen og Omegn Cykleklubb.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**