Spørsmål om bruk av torv i jord i Drammen kommune

Ingen torv i vår miljøhage! , Foto: Vikvarga, Pixabay
Drammen Venstre stilte 3.6.2016 spørsmål til administrasjonen om Drammen kommunes bruk av jord i kommunens virksomheter.
Drammen Venstre vil gjerne ha oversikt over følgende:
1.
Omtrent hvor mye jord brukes i kommunens virksomhet årlig?
2.
Hvor stor andel torv er det i jorda kommunen bruker?
3.
Hvilken leverandør av jord brukes til kommunens virksomhet?
Torvmyrene lagrer på store mengder karbon og huser utallige dytrearter. Allikevel tas det ut store mengder torv som selges som jord. Jordposen inneholder i gjennomsnitt 86% torv – død myr i pose! Torv er verdiløs som hagejord. Vi viser til miljøinformasjonsloven, og ber om svar på spørsmålene så snart som mulig.
Svar:
Vei, natur og idrett ved parkavdelingen har ca. 700 m² bed med sommerblomster og ca. 3000 m² bed med stauder. I våre rammeavtaler på skjøtsel av alle bydeler i Drammen står det opprinnelig at at det skal freses inn eller legges på torv i bedene en gang hver sesong. Parkavdelingen bestemte i fjor at det skulle skiftes til en grønnere og mer miljøvennlig profil. All torv er derfor byttet ut med kompostjord både i sommerblomstbed og staudebed. Det har gitt gode resultater og er noe det forsettes med fremover. Entreprenørene tester også i disse dager ut Heatweed som er kjemikaliefri ugrasbekjempelse og bruker for det meste naturgjødsel på busker og stauder. Dette vil det bli stilt krav om i fremtidige rammeavtaler.

I andre tilfeller hvor det brukes jord til å fylle igjen hull, plante trær og busker samt nyanlegg, er det opp til aktuell entreprenør hva slags jord som blir brukt så lenge den er tilpasset det den skal brukes til. Ved større nyanlegg skal det brukes jord som er deklarert i henhold til Norsk Standard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**