Et velfungerende demokrati avhenger av god etikk

Leserinnlegget stod på trykk i Grimstad Adressetidende 13. oktober 2016. Det er skrevet av Anne Mo Grimdalen og Odd Bjørn Ness.

Har fylkesmannen tenkt å sjekke opp Agder-kommunenes status når det gjelder etikk? Etter vår mening er et velfungerende lokaldemokrati avhengig av at etikken settes i høysetet – både når det gjelder politikk og administrasjon.

Kommunesektorens etikkutvalg har tatt fatt i det kommunale eierskap. Utvalget mener det er mange eksempler på uryddig praksis rundt kommunene som eier, og at mye kunne vært unngått ved ikke å velge folkevalgte til posisjoner i slike selskaper. Utvalget mener altså at folkevalgte ikke bør sitte i styret i kommunale (KF) eller interkommunale (IKS) selskaper. Dette støttes også av kommunelovutvalget.

Utvalget mener det er viktig at kommunestyret bør kjenne til utfordringer som kan oppstå når folkevalgte sitter som styremedlemmer i kommunalt eide foretak og selskaper. Ovenstående fremgår av en artikkel i Kommunal Rapport – omtalt av undertegnede i et innlegg i Agderposten (16.09.16) og Grimstad Adressetidende (17.09.16). Etikkutvalget mener også at selskapene jevnlig bør skifte revisor.

Etter vår mening er dette veldig viktig. Ikke bare av idealistiske hensyn, men også fordi – som det kom frem på en konferanse om kommuner og korrupsjon – kommuner som ikke er gode nok, har problemer med habilitet, mangler åpenhet i vanskelige saker, og ofte svikter i håndtering av formelt styrte saker, som for eksempel anskaffelser.

Hvis du sammenligner lister over styremedlemmer i KF-er og IKS-er med liste over folkevalgte i kommuner i Aust-Agder, vil du raskt se at etikkutvalgets anbefalinger ikke etterleves i særlig grad.

Antagelig er status den samme når det gjelder jevnlig skifte av revisor. Du vil også finne eksempler på at folkevalgte sitter i styret i foretak de – som folkevalgte – skal kontrollere.

Fylkesmannen har bla som oppgave å følge med på kommunenes oppførsel når det gjelder økonomi, og har jevnlig tilsyn med deler av den kommunale virksomheten.

Vårt spørsmål er derfor: Ser fylkesmannen på etikkutvalgets synspunkter som interessante, og har fylkesmannen tenkt å gjøre noe med det?

For eksempel ved å gjennomgå den enkelte kommunes status når det gjelder å oppfylle etikkutvalgets tilrådninger? Kanskje det bør opprettes en Robek-liste for etikk – i tillegg til den for økonomi?

Odd Bjørn Ness

Anne Mo Grimdalen