Venstres alternative statsbudsjett 2017

Foto: Bjørn Erik Pedersen

Venstres alternative statsbudsjett 2017 ble presentert 1. november

Se hele saken på Venstres nettsider venstres-alternative-statsbudsjett-2017

Venstres alternative budsjettforslag – Hva betyr det for innbyggere i Bærum kommune?

I Venstres alternative statsbudsjett er det et bærende prinsipp at det vi vil ha mer av skal bli billigere, mens det vi vil ha mindre av skal bli dyrere. Det vi gjør for å redusere utslipp skal ikke føre til økte kostnader for vanlige folk eller for bedriftene våre. Derfor foreslår vi blant annet å innføre 5 000 kroner i miljøfradrag på skatten til vanlige lønnsmottakere. Dette er betydelighøyere beløp enn utgiftene selv de mest aktive bilbrukere vil få med økt bensinavgift. I tillegg kommer også mange av våre andre forslag, som lavere moms på frukt og grønt i matbutikken, som gir familier bedre økonomi.

Venstre har lagt fram et knakende godt kommunebudsjettsalternativ. Vi øker kommunebevilgningene med rundt 3 milliarder kroner i forhold til regjeringens forslag til statsbudsjett.

1,8 av disse 3 milliardene kommer som frie inntekter, altså ikke øremerkede midler som kommunene selv kan forvalte. Dette styrker lokaldemokratiet og kommunens mulighet til å tilby skreddersydde tjenestetilbud. Hvor stor blir økningen i frie midler for din hjemkommune?

Hva vil vi ha? Et sterkere kommune-Norge
Venstre ønsker seg sterke og levende lokalsamfunn. Alternativet til kommunereform og sammenslåing av kommuner er sentralisering, og det er ikke distrikts-Norge tjent med. De nye regionene som Venstre nå er med på å skipe vil også bidra til å hindre denne sentraliseringen.

Hvordan sikrer vi at reformen ikke svekker noen kommunesektoren?
• Tilskudd på 60 millioner kroner til fylkeskommuner som kommer negativt ut av det nye inntektssystemet.
• Tilskudd på 50 millioner kroner til de kommunene som ufrivillig fremdeles står alene etter forsøk på kommunesammenslåing.

Hvordan vil vi gjøre det rimeligere for kommunene å låne penger?
Vi ønsker en ordning der staten garanterer kommunale lån. Dette fører til lavere renter for kommunene som sparer inn 400 millioner kroner på tiltaket.

Eksempler på økte bevilgninger til kommunene:
• Barnehage (3300 nye plasser, gratis kjernetid for barn av lavtlønnede)
• Skole, SFO (Flere lærere, makspris SFO)
• Skolehelsetjenesten (200 nye helsesøsterstillinger, videreutdanning av personal)
• Helsestasjoner (200 nye stillinger)
• Lærlingeplasser (Økt tilskudd på 5000 kroner per kontrakt)
• Barnevernet (144 millioner kroner til barnevernet)
• Kommunale gang- og sykkelveier (250 millioner kroner)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**