Seier for kunnskap, laks og klima i Nordland

Iselin Nybø og Ida G. Johnsen, Foto: Ida G. Johnsen

Venstre med betydelig gjennomslag for bedre klima, miljø, skole og utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Etter uker med intens dragkamp ble det lørdag kveld endelig enighet om statsbudsjettet mellom regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF. Forhandlingene ble ekstra utfordrende etter at regjeringen startet med å legge fram et ultimatum om den såkalte bilpakken. Likevel endte Venstre og KrF opp med å få gjennomslag for betydelige klimainnrømmelser, selv om selve bilpakken slik den ble lansert ikke ble endret.

klima-01

– Venstre har fått gjennomslag for tiltak som reduserer klimagassutslippene betydelig. Kuttene er beregnet til 662 500 tonn CO2-ekvivalenter, dobbelt så mye som regjeringen la opp til. I tillegg har vi fått gjennomslag for flere av våre kjernesaker knyttet til skole og utdanning og barn og unge, sier Ida Gudding Johnsen, stortingskandidat for Venstre i Nordland.

Også Nordland kommer godt ut. Venstre har fått gjennomslag for at universiteter og høyskoler som kommer skjevt ut av omleggingen til nytt finansieringssystem skal kompenseres for dette. Det betyr at Nord universitet sikres millioner de risikerte å tape i regjeringens budsjettforslag. I tillegg kommer nye stipendiater, studentboliger og 11 måneders studiestøtte. Dette er også satsing på høyere utdanning som kommer Nord universitet til del.

Statsbudsjett 2017 Studenter

– Venstre har kjempet hardt for dette. Dette er tredje statsbudsjettet på rad hvor vi sørger for at Nord universitet kommer styrket ut, og vi vil fortsette å jobbe for fylkets viktigste institusjon for høyere utdanning, sier Ida Gudding Johnsen.

I Bodø er First Scandinavia nå sikret nye 2,4 millioner. Venstre har tidligere fått FS inn på statsbudsjettet, nå følger vi opp slik at finansieringen sikres. FS gjør et fantastisk innovativt arbeid for å bygge kunnskap om realfag hos de unge, og slike aktører ligger Venstres hjerte nært.

– Vi er glade for å ha sikret First Scandinavia grunnfinansiering, slik at de kan fokusere på å fremme kunnskap og utvikle flere arenaer for læring for de unge, sier Johnsen.

I Vefsnavassdraget har vi fått inn 8 mill til laksetrapp. Dette er noe Venstre på Helgeland har jobbet intenst for. Dessuten styrkes Havforskingsinstituttets forskning på lakselus og på bestandsforskning.

Også for fylkeskommunene ligger det ekstra penger til Nordland. Enigheten om budsjettet sikrer 200 millioner i regionale utviklingsmidler, 40 millioner i tapskompensasjon for de fylkeskommunene og 56 millioner til skredsikring av fylkesveiene. Mye av dette vil gå til Nordland siden Nordland har mange rasutsatte veier og en stor andel av regionale utviklingsmidler.

Elbilfordelene utvides ved at fritaket for moms forlenges til 2020, og for hydrogenbiler til 2025. Gratis parkering, fergetransport og bompengefritak skal fremdeles avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler ikke skal betale mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler. Venstres forslag om å gi lavere årsavgift for innbyggere bosatt i områder av landet som ikke har noe reelt alternativ til bil, skal utredes og inn i budsjettet for 2018. Partiene er også enige om å øke vrakpanten for fossile varebiler, mopeder, motorsykler, campingvogner og fritidsbåter.

Statsbudsjett 2017 Barn og unge

– For Venstre har det vært avgjørende at budsjettet ble så grønt som mulig. Det har vi fått til. Våre virkemidler tar hensyn til distriktene, samtidig som næringslivet får klar beskjed om at det vil lønne seg å legge om til grønnere drift.

– Motoren i næringslivet vil sette fart på det grønne skiftet, og derfor er jeg spesielt glad for at det ble enighet på borgerlig side. Vi har de beste løsningene for å få alle med på veien til lavutslippssamfunnet, avslutter Ida Gudding Johnsen.

Les mer om Venstres budsjett her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**