Budsjett for 2017 – spørsmål til rådmannen

I forbindelse med forslaget til budsjett for 2017 og handlingsplan for perioden 2017 – 2020 sendte Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug spørsmål til Eidsvolls rådmann Knut Haugestad. les spørsmålene her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Trolldalen som alternativ til barneskole på Tynsåkjordet

Venstre er kjent med at flere partier har stilt spørsmål ved kostnadene og alternativer til bygging av ny barneskole på Tynsåk-jordet. Venstre er også i hovedtrekk informert om de svar som er gitt i forhold til muligheten for å rehabilitere og bygge ut på dagens skoletomt. På denne bakgrunn ønsker Venstre svar på om det er mulig å angi noe om hvordan alternativet i Trolldalen vil se ut økonomisk. Årsaken til dette er at et slikt alternativ ikke innebærer erverv av arealer da kommunen eier den aktuelle tomta. I tillegg vil dette alternativet fortsatt gi muligheter for inntekt ved salg av den gamle skoletomta på Vilberg.

I tillegg til det økonomiske er det mulig å gi opplysninger om i hvilken grad et vedtak om skole i Trolldalen vil utsette byggingen av en ny skole.

Er det riktig å øke antall skoleklasser i Midtbygda når befolkningsveksten er i Sørbygda?

Det framkommer av grunnlagsdokumentet fra administrasjonen kostnader ved økt antall skoleklasser ved forskjellige skoler i Eidsvoll. Av denne ser det ut til at den største veksten blir i midtbygda ved Vilberg barneskole og Vilberg ungdomsskole. Er dette realistisk når det ser ut til at den største veksten foreløpig er i Sørbygda?

Har Eidsvoll vurdert Energisparekontrakt?

Partiene i Eidsvoll var tidligere i høst invitert til et møte av MDG i Eidsvoll. I dette møtet presenterte Kristin Molstad som er en del mulige miljøtiltak blant annet Energisparingskontrakt (EPC). Det ble antydet at Eidsvoll i sine kommunale bygg har et betydelig potensiale for sparing av både energi og penger, inntil 4,73 Gwh til en verdi av ca. 3 millioner kroner. Jeg er kjent med at Ullensaker har en slik kontrakt. Er dette noe som administrasjonen har vurdert?

Overgang til Elbiler vurdert i kommunen?

Eidsvoll kommune har over 70 kjøretøyer og det ble i 2009 kjørt over 2 millioner kilometer, en overgang til el-biler kunne ha bidratt til en betydelig besparing i drivstoffutgifter i tillegg til klimagassutslipp. Mange av kommunens kjøretøyer er leaset. Kan Rådmannen opplyse om for hvor lang tid disse leasing-kontraktene løper og om det de nærmeste årene vil bli foretatt en ny vurdering av kjøretøyer?

Sykkelhotell ved togstasjonene?

Eidsvoll har tre jernbanestasjoner, men ingen av disse har gode fasiliteter for sykelister. Har kommunen vært i kontakt med Jernbaneverket i forhold til mulighet for samarbeid for å få til sykkelhotell eller lignende for å understøtte økt bruk av sykkel. Dette vil kunne bidra til å understøtte kommunes energi og klimaplan, styrke folkehelse, reduserte biltrafikken og behov for areal til parkering.

Vurdert å innføre klimaregnskap i Eidsvoll?

Flere kommuner i Norge fører klimaregnskap for å kunne følge med på og evaluere eget arbeid opp mot egne planer. Har Rådmannen gjort noen vurdering av dette og hvilke virkemidler som er nødvendig for å føre et slik regnskap og hvilke kostnader et slik regnskap vil medføre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**