Nå må dere slutte med ansvarsfraskrivelse om Amfi Askøy!

Foto: Jan Erik Storebø_Askøyværingen

Er det noen som har sovet i timen så er det partiene som stemte for Kleppestø som regionsenter på Askøy, skriver Ronny Knutsen fra Askøy Venstre i dette innlegget.

Det har de siste dagene blusset opp en diskusjon rundt Askøy Amfi sine planer om utvidelse av senteret. Flere politikere har uttalt seg og noen har skrevet leserinnlegg. De uttaler seg i sterke ordelag og indignasjon over utviklingen i saken, også så langt som å insinuere inkompetanse hos ordfører og posisjonen, hvor fylkesmann og fylkesting har avslått søknaden om utbygging.

Det som må nevnes i denne saken er at et enstemmig formannskap i september 2014 sluttet seg til Hordaland Fylkeskommunes regionale plan for attraktive sentre i Hordaland. Med det gjorde de Kleppestø til regionsenter for Askøy. I denne planen godtar Askøy kommune strenge retningslinjer for senterutbygging utenfor regionsenteret.

Dette visste Siv Høgtun og Høyre, og Rosalind Fosse og Frp når de valgte Kleppestø som sentrum på Askøy. Fylkesmannen og politikerne på fylkestinget gjør kun jobben sin i henhold til denne planen, når de sier nei til Askøy Amfi. Så er det noen som har sovet i timen så er det Siv Høgtun, Rosalind Fosse, Roald Stenseide og Terje Mathiassen som alle godtok disse strenge retningslinjene som ligger som føringer i Hordaland fylkeskommune sin plan.

Løsning i saken finner vi kun om politikere slutter med ansvarsfraskrivelsen, samler seg, og vedgår denne uheldige konsekvensen av valget av Kleppestø som regionsenter. For å få til en løsning som tillater Askøy Amfi å få utvidet senteret, og dermed bidra til flere arbeidsplasser, bedre tilbud på Askøy og stoppe noe av den enorme handelslekkasjen fra Askøy.

Saken står også på Askøyværingens sine nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**