Sentralisering er ikke ustoppelig

Det er nettopp moderniseringen – digitalisering/fleksibelt arbeid/ulikt bosted i ulike livsfaser – som gjør det mulig å få til desentraliseringen, sier Dag Yngland i Telemark Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Trine Eilertsen hevder i Aftenposten forut for SPs landsmøte at det er en overdrivelse å si at sentraliseringen i Norge har skutt fart de siste tre -fire årene, men den har heller ikke sakket farten. Utviklingen har fulgt samme mønster og retning i mange år nå.

I en kommentar til dette påpeker Yngland at det utvikler seg nå et nytt fleksibelt liv over hele den vestlige verden – også i Telemark. Det er nettopp moderniseringen – digitalisering/fleksibelt arbeid/ulikt bosted i ulike livsfaser – som gjør det mulig å få til desentraliseringen, sier han.

– Folk dyrker epler på Ulefoss, har jobbdager i Oslo og bor i Syden om vinteren. Det er gjerne folk med egne bedrifter, studietid i andre land og byer, med en grønn profil og ønske om et bedre liv enn i karrierekarusellen. Altså våre Venstrevelgere…

Det er bl a denne holdningen som ligger til grunn for Venstres politikk for land og by, for infrastruktur, næringsutvikling og forvaltning av naturressurser. Sammen med forståelsen av hvordan man kan og vil styre samfunnsutviklingen, slik Lars Martin Borlaug i Skien Venstre sier i en Facebook diskusjon (utdrag):

– En forutsetning for at man driver med politikk er at man erkjenner at samfunnet har knappe ressurser. Hvis man ikke har knappe ressurser, trenger man ikke å prioritere. Trenger man ikke å prioritere, så sier man ja til alt. Veldig kort fortalt er politikk følgende: Forvaltning av knappe ressurser til samfunnets beste.

Da er det ikke gitt at gårsdagens løsninger er de rette. I Telemark lykkes nå Venstrekommunen Bø i å forene krefter med den framtidsretta fruktkommunen Sauherad, to kommuner som vil utfylle hverandre på beste måte. Det er å gå nye veier i å styrke Distrikts- Norge. Slike grep er med på å sikre gode tjenester og å gjøre kommune- Norge attraktivt og utviklingsretta. Og slik vil distriktsutvikling i seg selv bli en motkraft til sentralisering.

Og Venstres partileder Skei Grande utdyper Venstres syn på behovet for reformer og for å styrke lokaldemokratiet slik:

– Jeg tror ikke små og svake kommuner med få oppgaver og dårlig økonomi er det beste for distriktene. Jeg tror de kommunene mister styringen i regionene sine, at de mister mange arbeidsplasser og talentfulle folk som skulle vært der. Jeg tror at skal du styrke distriktene fremover så må du reformere både kommunestruktur og andre etater, sier Grande.

– Det er Venstre som desentraliserer Norge. Som flytter makt ut og ned til borgerne. Du tar ikke vare på det du er glad i ved aldri å endre noe. Du må faktisk hele tiden være i front og lage nye reformer for at distriktene skal overleve.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**