Reint hav starter på di strand

Stortingsrepresentant Pål Farstad

Leserinnlegg av Pål Farstad, stortingskandidat for Møre og Romsdal Venstre.

I vår møtte jeg barn fra Bergsøy barneskole som ryddet i fjøra på Runde. Innsatsen og iveren var upåklagelig. De hadde forstått det. Å plukke opp plasten fra fjøre og strand er den beste måten vi har i dag for å rydde havet for plast. Derfor er det gledelig å se at «Hold Norge Rent» sin strandryddeaksjon når stadig videre. Denne uka, og med lørdag som den store aksjonsdagen, skal det ryddes på hundrevis av steder. I fjor ble det gjennomført nesten 1400 aksjoner og nesten 90 mil strandlinje ble ryddet. Det flyttet 377 tonn marint avfall fra strendene og dit det hører hjemme, hos renholdsverkene.

I Møre og Romsdal tar flere Venstre-lag, som laget i Midsund, Molde og Ålesund, opp arbeidshansken og rydder denne uka. Ulstein og Hareid er alt ferdige i tillegg til at de arrangerte åpent møte om Reint hav som jeg fikk være med på før helga. Slik driver vi politikk på mange felt. Ute i fjøra, i møte med velgerne og i politisk drakamp med de andre politiske partiene.

Stadig meldinger om dyr, fisk og fugler med magen full av plast gjør inntrykk. På Runde Miljøsenter har de fått laget en modell av en fugl som ligger på et reir akkurat slik reirene i fuglefjellet ser ut nå. Det reiret er rett og slett bygget av plast.

Hvis vi ikke gjør noe, vil det i år 2050 være like myke plast i havet som fisk. Vi kan godt skylde på «de andre» når de gjelder de mange millioner tonn søppel som flyter i verdenshavene, men i Norge dumpes det årlig 34.000 tonn søppel, bare i Nordsjøen.

Noe av det Venstre legger opp til er å utvikle en tjeneste for avfallshåndtering til havs. Vi vil gjøre det gratis for fiskerne å levere søppel fra havet, vi vil gi mer penger til strandrydding og hjelpe til med ryddingen av gjenstående fiskeredskaper og spøkelsesgarn.

Reint hav handler selvsagt om å verne havet, dyrelivet og dermed oss selv. Men Reint hav handler også om vekst. Reint hav betyr nye muligheter og nye næringer. Venstre vil gi mer penger til forskning for å løse problemene i havet, og en av de sakene jeg har fått sette stempel på i min første periode på Stortinget er mer penger til marin forskning, og dermed også mer til Møreforskning.

Men det maritime Møre er kjent for sin positive utålmodighet. De er alt i gang. Clean Coast fra Vanylven har i samarbeid med offshorerederiet Havila og forskningsstasjonen Runde miljøsenter planer om å bruke offshorefartøy til å rydde havet. De som vant konkurransen om å være beste ungdomsbedrift i Møre og Romsdal, var Spjelkavik-elevene frå Revalue, som lager søppelbøtter for tomflasker slik at de ikke havner i havet og ligger der i hundrevis av år.

Havet er skattkammeret vårt. Havet er matfatet vårt. Det er den blå åkeren som skal gi mat til verdens stadig voksende befolkning. Havet dekker 70 prosent av jordens overflate, likevel henter vi bare to prosent av det vi spiser fra havet. Her er et hav av muligheter. Men da må havet være reint. Derfor er Reint hav min kampsak nummer en.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**