Ryddet rundt 100 kg søppel på Strandryddedagen

En pust i bakken med kaffe og vafler

Mange bidro da Rana Venstre inviterte til Strandryddedagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Plast i havet er et økende nasjonalt og globalt problem. Havet vårt fylles med plast, og forskere estimerer at det vil være mer plast enn fisk i havet om noen tiår hvis vi ikke gjør noe. Plasten i havet brytes ikke ned og havner til slutt i maten vår. Både fisk og fugl som lever i og av havet, får i seg så mye plast og søppel at de dør. De fleste husker sikkert også hvalen som døde med magen full av plast for en tid tilbake.

Den nasjonale kampanjen Strandryddedagen arrangeres av den ideelle organisasjonen Hold Norge Rent. I år var Strandryddedagen lagt til lørdag 6. mai, og i Rana hadde Venstre invitert til å rydde området fra SI til politistasjonen. Aksjonen samlet ca. 20 frivillige fra 4 til 74 år, og Høyre og Arbeiderpartiet stilte også opp sammen med Venstre. Etter rundt 3 timers arbeid hadde de samlet inn 15 søppelsekker og rundt 100 kg avfall. Mats Hansen i Venstre var fornøyd med lørdagens ryddeaksjon.

– Jeg er veldig fornøyd med at så mange hadde lyst til å komme å rydde sammen med oss. Vi fikk ryddet veldig mye, men vi så også at det hadde vært noen andre i området før oss og ryddet noe som er veldig bra. Det viser at folk i Rana bryr seg og vil ha det fint i nærmiljøet sitt.

Det ble samlet inn ca. 100 kg søppel

Mary Ann Dahl og Kerstin Ander-Trønsdal fra Venstre hadde ordnet med kaffe, saft og vafler til ryddegjengen. De syntes det var flott å bruke lørdagsformiddagen på å rydde området for søppel.

– Jeg har alltid vært opptatt av naturen og syns det er bra at det settes fokus på alt søppelet som kastes i havet. Det er også godt å kunne bidra til å fjerne noe av dette søppelet, sier Dahl.

– Plastsøppel brer om seg og truer livet i havet. I tillegg ser det jo ikke noe fint ut med masse søppel langs sjøkanten. Nå ser området her mye bedre ut enn det gjorde tidligere, avslutter Ander-Trønsdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**