Stiller spørsmål om bygging av studentboliger i Rana på Stortinget

Foto: iStock

Rana Venstre er ikke fornøyd med at byggingen av studentboliger er utsatt på ubestemt tid og får støtte fra Venstre på Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Nord studentskipnad (Studentinord) besluttet i mai å utsette byggingen av studentboliger i Rana på ubestemt tid. Bakgrunnen for avgjørelsen er de fastsatte kostnadsgrensene for å motta byggetilskudd, som for områder utenfor de store byene er på 700 000 kr per boenhet.

Behovet for flere studentboliger er stort, også utenfor pressområder som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Mange studenter tilknyttet mindre studiesteder har behov for å bo sentralt, for å slippe høye transportkostnader og samtidig ha mulighet til å delta i det faglige og sosiale miljøet på stedet. Dette legger press på det private leiemarkedet, og flere studenter sliter med å finne et sted å bo. Leder i Rana studentforening, Hilde Beckmann-Pedersen, beskriver dagens boligtilbud i Rana som «ikke holdbart».

Mats Hansen i Rana Venstre er ikke tilfreds med at byggingen av studenthyblene er satt på vent på ubestemt tid. Han har vært i kontakt med Venstres stortingsrepresentant Iselin Nybø som sitter i utdanningskomiteen på Stortinget. Hun har engasjert seg i saken og har stilt følgende skriftlige spørsmål til statsråden:

Vil statsråden ta initiativ til å heve kostnadsrammen for bygging av studentboliger utenfor de definerte pressområdene?

Venstre sier i sitt stortingsprogram at de vil heve kostnadsrammen for studentboliger. Det er dagens lave ramme som skaper problemer for byggingen i Rana, og en heving av rammen kan derfor være en løsning. Hansen er fornøyd med støtten fra Venstre på Stortinget.

– jeg er glad for at Iselin Nybø har tatt tak i saken og stilt et skriftlig spørsmål til statsråden. Jeg registrerer også at andre partier lokalt er engasjert i saken og følger opp mot sine representanter på Stortinget. Jeg håper derfor vi kan finne en løsning i nær framtid. Hvis flertallet i Stortinget stiller seg bak Venstre sitt forslag om å heve kostnadsrammen for bygging av studentboliger utenfor de definerte pressområdene vil denne saken være løst, avslutter Hansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**