Klimamidler til Rana kommune

Illustrasjon: venimo / creativemarket.com

Rana kommune får totalt 450 000 til to klimaprosjekt fra Klimasats-potten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Klimasats er en ordning som Venstre fikk gjennomslag for i budsjettforhandlingene med Regjeringen for 2 år siden. Ordningen ble opprettet i 2016 med en pott på 100 millioner. Denne ble i budsjettforliket i fjor ble økt til 150 millioner for 2017. Dette er midler som deles ut av Miljødirektoratet og som alle kommunene kan søke om. Miljødirektoratet fikk 323 søknader fra 143 kommuner og fylkeskommuner innen fristen. Totalt søkte de om over 330 millioner kroner i støtte. Potten på 150 millioner kroner ble fordelt på 124 kommuner og 170 prosjekter. Les mer her.

Etter utdelingen i 2016 spurte Rana Venstres kommunestyre-representant, Mats Hansen, hvorfor Rana kommune ikke hadde fått noen midler. Rådmannen opplyste til kommunestyret at det var fordi ingen i kommunen hadde fanget opp ordningen, og lovet at man skulle søke ved neste anledning. I kommunestyremøtet i februar i år gikk et enstemmig kommunestyremøte inn for å søke på 5 prosjekt for til sammen 2,9 millioner. Se sak 9/17.

Miljødirektoratet har gitt Rana kommune tilslag på to av de fem prosjektene. Kommunen får 200 000 til etablering av ladepunkter for kommunale elbiler og 250 000 til et strategisk partnerskap mellom offentlig og private. Sistnevnte er et prosjekt som Rana Venstre foreslo da kommunestyret behandlet kommunens klima og energiplan i 2015, og handler om å skape en arena for kommunenes arbeid med få ned klimagassutslippet, både som offentlig virksomhet, og for næringslivet i kommunen.

– Jeg syns det er flott at kommunen får nesten en halv million kroner til to klimaprosjekter. Det er spesielt morsomt å se at et forslag fra Venstre i 2015 har ført til at Rana kommune får 250 000 kroner to år senere. Dette prosjektet kan bli veldig spennende og jeg håper og tror at kommunen skal få til et prosjekt som både engasjerer og bidrar til å redusere klimautslipp, sier Hansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**