Venstre satser på skolen

- Det er historisk høye tall for søkningen til lærerutdanning. Nær en av ti søkere vil bli lærere. Dette er utrolig gode nyheter, sier minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø.. Fra venstre: Nora Marie Hammer, Iselin Nybø og Leander Foss, Foto: Joachim Steinbru

Barn lærer mer når de har det bra. En god skole er en skole der barna trives. Alle barn fortjener lærere som gir dem mulighet til å skape sin egen framtid. Vi trenger de smarteste forskerne, de dyktigste håndverkerne, de mest kreative forretningsfolkene og det mest faglig sterke helsepersonellet for å løse morgendagens utfordringer. Venstre er partiet som satser på skole og utdanning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Det er i skolen barna kan lære å forstå verden rundt seg og til å ha en kritisk sans. Derfor starter også demokrati, menneskeverd og motstand mot farlig populisme i skolen. En god skole er starten på et godt liv og et godt samfunn.

Venstre vil ha en skole med høy faglig kvalitet og positivt læringsmiljø, der elever og lærlinger blir motiverte til å gjennomføre opplæringen.

Ingen elever skal oppleve mobbing, og alle skoler skal gi god psykososial oppfølging.

Venstre vil:

• Bruke mer tid på barna, mindre på byråkrati.
  • Sikre nok lærere.
  • Ha flere helsesykepleiere.
  • Ha mer entreprenørskap i skolen.
  • Arbeide for flere læreplasser.
  • Ha gratis barnehage og SFO til de som trenger det.
  • Satse på høyere utdanning og forskning, blant annet ved å jobbe for flere studieplasser til UiS og HVL Haugesund, samt bedre studenters økonomiske situasjon.

Les også: Mer om vår politikk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**