Alt starter 20. juli

Foto: Jo Straube

Leserinnlegg av stortingsrepresentant Pål Farstad.

20. juli starter er det slutt på ferien i mange familier. Da starter klappjakten på et sted å bo for studenten.

20. juli er dagen da ungdommene får vite hvilket studium de kommer inn på – og det er dagen da du kan søke på ledige studieplasser. I løpet av noen korte uker skal så et nytt hjem etableres.

En god plass å bo er avgjørende. Og derfor er studentboliger god utdanningspolitikk og politikk for framtida. Jeg har denne stortingsperioden satt mitt stempel på 120 nye studentboliger i Volda i tillegg til flere nye studentboliger både i Ålesund og i Molde. Dette gjør disse studiestedene mer attraktive.

Det er viktig – ikke bare for høyskolene, men fordi studenter som studerer i Møre og Romsdal har større sannsynlighet for å bli værende i fylket. Enten de er født og oppvokst her eller om de kommer hit for å studere her. Derfor er det også særdeles gledelig at vi går nye skritt videre mot Campus Kristiansund og Høyskolesenteret i Kristiansund som vi når har fått på plass i statsbudsjettet med faste årlige bevilgninger.

Med nesten 300.000 studenter i gang med høyere utdanning i Norge var det også en glede å gi disse en sommergave fra Venstre. For første gang fikk studenter utbetalt studiestøtte i juni. Venstres politiske gjennomslag i budsjettavtalen for 2016 gjorde at studentene i år fikk utbetalt lån og stipend for en ekstra uke. Ordningen skal trappes opp frem mot 2020 slik at støtten etter hvert utbetales for hele juni måned.

Alt starter i skolen, sier Venstre. Vi er på lag med framtida og vet at det starter med barna, og går fra barnehagen til doktorgraden. Derfor er Venstre også en forkjemper for forskningsmiljøene i Møre og Romsdal. Vi har fått på plass penger til stipendiatstillinger på Høyskolen i Molde, Høgskulen i Volda og NTNU. Venstre har fått Runde Miljøsenter og Norsøk på Tingvoll inn på statsbudsjettet med faste bevilgninger. Og vi har kjempet fram økt satsing på marin forskning, som kommer både Nofima på Sunndalsøra og Møreforsking til gode.

Men alt starter i skolen. Derfor kjemper Venstre for elevene og studentene. For at vi i framtida skal få de dyktigste håndverkerne og det beste helsepersonellet, de mest kreative forretningsfolkene og de smarteste forskerne.

Og akkurat nå kan man kanskje også si: «Alt starter 20. juli». Lykke til med jakten på studentbolig og studentlivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**