Nominerer venezuelansk opposisjonsleder til fredsprisen

Leopoldo Lopez, leder for opposisjonen i Venezuela, Foto: Danieldominguez19 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Modige opposisjonspolitikere har kjempet for å gjeninnføre demokratiske spilleregler i Venezuela. – Det er viktigere nå en noensinne å gi Lopez og opposisjonen den internasjonale støtten de fortjener, sier Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Den venezuelanske økonomien er i fullt frifall, og med den President Maduros autokratiske regime. Modige opposisjonspolitikere har kjempet for å gjeninnføre demokratiske spilleregler i landet, men gang på gang svarer Presidenten med vold og fengsling av kritiske stemmer. Dette gjelder også landets fremste opposisjonspolitiker, Leopoldo Lopez.

Ola Elvestuen nominerer den venezuelansk opposisjonsleder Leopoldo Lopez til fredsprisen

– Lopez har blitt fengslet og holdt isolert i månedsvis. Det er viktigere nå en noensinne å gi Lopez og opposisjonen den internasjonale støtten de fortjener . Han og opposisjonen i Venezuela er vårt beste håp på at landet unngår fullstendig kollaps, og de fortjener det internasjonale samfunnets fulle støtte, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

Aktivist for demokrati

Leopoldo Lopez har på vilkårlig grunnlag blitt arrestert, stilt for retten og fengslet av regjeringen i Caracas. De har forsøkt å kneble opposisjonslederen, som i flere år har vært en torn i øyet på Chavez- og senere Maduro-regimet. I 15 år har Lopez kjempet for et nytt og demokratisk Venezuela, hvor innbyggernes menneskerettigheter ikke blir trampet på av regjeringen.

Ola Elvestuen, nestleder i Venstre

Internasjonal aksjon

Nominasjonsfristen for Nobelprisen er i februar 2018, men frem til det har Elvestuen satt i gang en internasjonal støttekampanje for Lopez sitt kandidatur. Elvestuen mener det er viktig at folkevalgte både i Europa og resten av verden nå viser solidaritet med opposisjonslederen Lopez.

– Lopez trenger støtte fra politikere her i Norge, men også internasjonalt. Derfor kommer jeg til å mobilisere støtte blant folkevalgte fra våre liberale søsterpartier i Europa. Vi skal alle stå på barrikadene for demokrati i Venezuela.

Les mer om Venstres internasjonale politikk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**