Spar bedrifter for formueskatt

Pål Farstad og Olbjørn Kvernberg, Torill Myren

På Venstres landsmøte i Ålesund i vår sto det på sakskartet, å skjerme hundretusenvis av eiere av små og mellomstore bedrifter fra de skadelige virkningene av formueskatten. Olbjørn Kvernberg, 3. kandidat for Venstre i Møre og Romsdal foreslo å redusere formueskatten ved hjelp av en betydelig økning av bunnfradraget. Kvernberg er gründer og bedriftsleder i tillegg til mentor og fødselshjelper for en rekke nye bedrifter i Møre og Romsdal . Han vet hvor skoen trykker og skatten tynger.

Han peker på at titusener av norske bedriftseiere må betale formueskatt uavhengig av betalingsevne. Et ferskt eksempel er Ulstein Group, en av flere bedrifter i den maritime klynga som nå har tøffe år bak seg. I fjor gikk de med en halv milliard kroner i underskudd. Likevel må eierne av denne hjørnesteinsbedriften ta ut utbytte – for å betale formueskatt.

På NHO-turneen som Pål Farstad og andre stortingskandidater var på gjennom fylket forrige uke var formueskatt et gjennomgående tema. Bedriftslederne forteller at dette hindrer de i å skape nye arbeidsplasser og utvikle bedriften.

Nå svarer nestleder og finanspolitisk talsmann i Venstre, Terje Breivik, med en lovnad om å foreslå et bunnfradrag på ti millioner kroner eller mer i formueskatten.

Dette er en betydelig økning og vil gi et svært stort bunnfradrag. Da skjermer man titusenvis av private eiere av små og mellomstore bedriftene fra de skadelige virkningene av denne skatten. Samtidig skattes de aller rikeste slik at den heteste fordelingsdebatten unngås.

Venstres forslag til endringer i formueskatten kommer i tillegg til en rekke andre forslag for å bedre vilkårene for gründere, små og mellomstore bedrifter. Fritak for arbeidsgiveravgift de tre første årene i en bedrifts levetid er et slikt tiltak. Da gir man bedrifter bedre tid og rom til å komme skikkelig i gang. Like gode sosiale ordninger for gründere som arbeidstakere er et annet. Og i tillegg drives det en gjentakende og pågående politikk for å fjerne unødvendig skjemavelde. Pål Farstad har igjen og igjen vært på stortingets talerstol for å sørge for at næringsministeren holder oppe tempoet i arbeidet med å forenkle byråkratiet for bedriftene. Bedriftene må få bruke mindre tid på skjema slik at de kan skape flere jobber.

Vi heier på de som tør å satse og skape en arbeidsplass for seg selv – og noen til.

Pål Farstad, 1. kandidat
Olbjørn Kvernberg, 3. kandidat