Vintersykkel- kampanje

Foto: Flickr

Interpellasjon framlagt av Suzy C. Haugan, gruppeleder Tønsberg Venstre på bystyremøte Oktober 2017.

Kommunen ønsker at flere skal bruke sykkelen oftere. Det er bra for folkehelsa, miljøet og økonomien. For å få flere til å ønske å bruke sykkel, må kommunen blant annet jobbe for tryggere sykkelveier, sammenhengende sykkelnett, trygge låsemuligheter og vedlikehold av sykkelveiene.

Ifølge reisevaneundersøkelsen har daglige sykkelreiser blant ungdom alderen 13-17 i Norge gått ned 43 prosent siden 1991. Generelt har andelen syklende i Tønsberg sunket til 6 prosent. Det er lett å sykle vår, sommer og høst, men ikke så mange sykler på vinteren. Tallet på vintersyklende øker. For 2 år siden vintersyklet 25 prosent i Oslo, men hele 75 prosent i København og 50 prosent i Karlstad. Det er nok et potensiale for flere vintersyklende – også i Tønsberg.

Nå har akkurat Tønsberg signert en bysykkelavtale med Vestfold Fylkeskommune og Statens vegvesen. Vi har forpliktet oss til å tenke sykkel i mye større grad. Å motivere flere til å bli helårssyklist er en naturlig og veldig positiv strategi mener jeg.

Å sykle vinterstid er bra for helsa, man kan spare tid og sparer penger. Piggdekk, lys og reflekser, gode klær og vedlikehold sykkel har jeg forstått er noen elementer i god vintersykling.

Men hvordan få flere til å sykle vinterstid?

Å ha sykkelveier er ikke nok i seg selv for å motivere flere til å bruke sykkel. Kommunen må også informere om mulighetene for å bruke sykkel i kommune. En vintersykkelkampanje kunne vært et fint tiltak i denne sammenheng.

Man promoterer alt det positive ved vintersykling til og fra jobb, at det faktisk går helt fint – og de første 100 som melder seg får gratis utstyr en bruker i vintersykling. Det finnes andre kommuner i Norge som har vintersykkelkampanjer. Slike kampanjer er et samarbeid mellom kommuen, fylkeskommunen og Statens vegvesen. At kommunen forplikter seg til å prioritere å måke sykkelfelt er også en del av kampanjen.

En sånn kampanje vil Tønsberg Venstre ha til Tønsberg! Både syklende til og fra skole og jobb kunne vært målgruppen i en slik kampanje.

Derfor spør jeg deg ordfører:

– Vil ordføreren ta initiativ ovenfor fylkeskommunen og Statens vegvesen om et slikt prosjekt inneværende år, eventuelt stille deg positiv til et slikt prosjekt?

– Vil ordføreren sørge for fortgang i politisk sak om sykkelhotell i Tønsberg, som ble forespeilet i etterkant av en interpellasjon våren 2016?

Suzy C. Haugan
Bystyrerepresentant for Venstre