Ta vare på sårbare flyktninger

Bilde: www.fn.no

Møre og Romsdal Venstre vil ha et varmere samfunn der vi både tar ansvar for mennesker på flukt og har et asylsystem som ivaretar mennesker og sikrer rettsikkerheten.

Ikke siden andre verdenskrig har flere mennesker i verden vært på flukt. Dagens asylpolitikk svikter asylsøkere på en rekke måter og FN melder om et stort behov for å ta imot kvoteflyktninger.

Under flyktningkrisen vedtok Stortinget en rekke innstramminger på asylfeltet, hvor flere av dem har svekket rettsikkerheten og skapt en mer usikker situasjon for mennesker på flukt. Blant annet ble rimelighetsvilkåret for internflukt fjernet, som har ført til en eksplosjon i antall mindreårige asylsøkere som sitter i mottak og venter på å bli sendt hjem den dagen de fyller 18 år. Den store striden om ”oktober-barna” i fjor høst, førte til at Stortinget vedtok å innføre noen såkalte sårbarhetskriterier. Møre og Romsdal Venstre mener at disse bør utformes slik at de skal fungere som en sikkerhetsventil for asylbarna, slik som rimelighetsvilkåret gjorde. Videre bør man arbeide for å gjøre slutt på ordningen med midlertidig opphold for barn som flykter alene.

Muligheten for familiegjenforening er også blitt strammet kraftig inn. Fristen for å søke om familiegjenforening kortet ned og gebyrene for det same har økt kraftig. Flyktninger skal også ha rett til et familieliv, og verken strenge frister eller økonomiske krav som i praksis er umulig å etterkomme skal stå i veien for dette.

I asylforliket i 2015 ble det også enighet om opphør av flyktningstatus, som innebærer at flyktninger kan miste oppholdstillatelsen i Norge hvis situasjonen i hjemlandet forbedres vesentlig. Frem til nå har den såkalte opphørsklausulen i flyktningkonvensjonen knapt blitt brukt, verken i Norge eller andre land, dermed vil Norge lede an internasjonalt i å svekke flyktningers rettigheter. Det skaper usikkerhet og hemmer integrering, da dette kan medføre at flyktninger som har bodd flere år i Norge kan miste oppholdstillatelsen.

De siste årene har også UNEs (Utlendingsnemnda) uavhengighet blitt debattert. At regjeringens instruksjonsmyndighet overfor UNE ble fjernet, er et viktig skritt i riktig retning. På sikt bør det opprettes en uavhengig Utlendingsdomstol, slik at klagebehandlingen blir mer lik prosessen i en domstol.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**