Optimisme og vekst på kysten

Foto: Venstre

Bjørn Ola Holms innlegg under generell politisk debatt på Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Venstres setter folk først, vil ta vare på naturen, stimulerer gründere og satser på ny teknologi. Det er et godt grunnlag for en moderne distriktspolitikk, men vi må få den bedre fram. Venstre ser framover når vi lager politikk, og er ikke kun opptatt av at alt skal være som det var før.

Nordmenn bor i hovedsak langs kysen med unntak av bosettingen rundt Mjøsa. Vi har alltid høstet av de rikdommene havet har gitt oss fra fiskerier, skipsfart og olje. I 2017 solgte vi fisk for 94,5 milliarder kroner. Mange mener denne verdiskapningen kan mangedobles innen 30 år. Dette har gitt stor optimisme blant ungdommen i min heimkommune, som gjerne vil flytte heim etter at de har fått seg en god utdanning.

La meg ta noen eksempler på hva en moderne distriktspolitikk for kysten kan inneholde:

1. Fiskerier gir bosetting langs kysten. Venstre kan gjennom tildeling av nye konsesjoner gi oss et renere hav, mer miljøvennlige fiskerier og høyere produktverdier.
2. Førerløse skip kan gjøre mindre skip mer lønnsomme og gjøre båten mer konkurransedyktig i forhold til lastebilens lave kostnader og fleksibilitet.
3. 100 meters grensen må forvaltes med mer fornuft. Kystfolket har alltid levd i strandsonen. Vi må løfte fram interessene til folk som bor på kysten.
4. Kysten byr på verdens vakreste sjøreise. Vi kan skape flere arbeidsplasser innen reiselivet.
5. Offentlig forvaltning av oppdrettsnæringen må være søkende etter nye løsninger og bidra til at vi skaper nye arbeidsplasser med mindre fotavtrykk i naturen.

Vi fikk 17.000 stemmer nord for Møre og Romsdal i 2017. En framtidsretta distriktspolitikk for kysten må til for at vi skal klare å løfte oss i 2021.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**