Venstregjennomslag på Gystadmarka

Stein Vegar Leidal om bossnett på Gystadmarka
Bilde: Eidsvoll Ullensaker Blad

Stasjonære avfallssug er det beste alternativet i større utbyggingsprosjekter.

Som alle i Ullensaker vet, så bygges det intenst i kommunen. Dette medfører utfordringer hvor transport og behandling av avfall er av de større. I Venstre jobber vi kontinuerlig for gode løsninger på denne utfordringer, og når vi så at administrasjonen i kommunen hadde utelatt et avsnitt om stasjonært avfallssug i et av de store prosjektene i kommunen, da måtte vi gjøre noe. Stein Vegar Leidal foreslo i kommunestyret å få tilbake avsnittet om å utrede stasjonært avfallssug som alternativ til søppelbiler eller inntil 1200 nedgravde søppelbrønner. Dette stilte et enstemmig kommunestyre seg bak!

I Eidsvoll Ullensaker blad skriver de følgende: – Å kjøre 20 tonn tunge lastebiler inn i lukkede boligområder flere ganger i uken for å hente søppel, er både trafikkfarlig og forurensende. Fremtidens avfallshåndtering er et nedgravd avfallssug som fører posene til et sentralt hentepunkt, sier Venstres Stein Vegard Leidal.

Du kan lese hele saken på denne linken: http://www.eub.no/nyheter/vurderer-bossnett-paa-gystadmarka

Ullensaker Venstre vil:
- Prioritere boligbygging som planlagt på Gystadmyra fremfor nye områder som går på bekostning av friluftsområder.

- Ha 50% grøntareale i Jessheim By, med fokus på fortetting i sentrum. høyere bygg frigir arealer til grønne lunger og parker.

- Bedre byplanlegging, og utvikle gode bymiljø som gjør det attraktivt å bo og leve bymessig.

- Fokusere på energieffektive offentlige bygg og stimulere til transport uten klimautslipp
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**