Inviterer til dugnad for å fjerne plastsøppel ved Havmannen

Ca. 100 kg søppel ble plukket fra aksjonen i 2017, Foto: Mats Hansen

Den økende mengden plast i havet har ført til et stort engasjement og i Rana har flere bedrifter, organisasjoner og frivillige allerede startet å rydde rundt om i kommunen. Nå inviterer Venstre kommunestyret og andre frivillige til rydding lørdag 5. mai ved Havmannen fra klokken 09.30.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Den økende mengden plast i havet er et av verdens største miljøproblemer. Plast og annet søppel som ligger i vannkanten, langs veiene og i naturen forurenser og gjør at disse områdene ser lite tiltalende ut. Rana Venstre er imponert over innsatsen som de frivillige har lagt ned så langt, og vil også bidra.

– Da vi inviterte til rydding i fjor ryddet rundt 20 frivillige opp ca. 100 kg søppel fra området rundt Havmannen. Engasjementet er enda større i år, og vi vil gjerne invitere til dugnad igjen, sier leder i Mats Hansen i Rana Venstre.

Strandryddeuka starter mandag 30. april og varer frem til søndag 6. mai med Strandryddedagen lørdag 5. mai som årets store høydepunkt. Det er organisasjonen Hold Norge Rent som står bak, og på nettsidene deres kan forsøplede områder og planlagte aksjoner meldes inn. I fjor deltok nesten 50 00 mennesker rundt om i landet.

– Venstre er opptatte miljøet, og den økende mengden plast i havet er et alvorlig problem. Jeg er imponert over engasjementet rundt om i Rana og håper mange har lyst til å bli med på lørdag, avslutter Hansen.

Venstres Landsmøte vedtok denne uttalelsen om marin forsøpling i april i år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**