Er det plast i drikkevannet i Skien?

Det er stort fokus på plastforsøpling for tida. Det er veldig bra.

Vi bor i et land med fantastisk natur. Men naturen er sårbar. Vi har blitt mer og mer klar over at plast er en stor fare for vår sårbare natur. Vi har sett bilder av fisk og store sjødyr fulle av plast, og dyr som setter seg fast i plast. Og vi blir klar over at veldig mye plast deler seg opp til mindre og mindre partikler, som ikke forsvinner, men bare forblir i hav og jordsmonn.

Vi må stanse unødvendig bruk av plast og stanse ny tilførsel av plast til havet.

Et hovedmål for Venstre er å ta vare på naturen. I statsbudsjettet for 2018 har Venstre bidratt til å få på plass en rekke tiltak som bidrar til renere hav og strender, bedre luft og mer og bedre kunnskap om miljøet vårt. Det er bevilget omlag 300 millioner som styrker det klassiske naturvernet. Budsjettposten for tiltak mot forsøpling i havet er økt til 80 millioner. Men dette må bare være begynnelsen. Det har nå vært strandryddedager og mange har deltatt for å rydde plast som ikke skal være i naturen, og mange har gjort en stor innsats. Men det holder ikke bare å rydde. Vi må stanse unødvendig bruk av plast, og stanse ny tilførsel av plast til havet. Men oppdelte småpartikler av plast sniker seg inn overalt.

Internasjonale og nasjonale undersøkelser av drikkevann viser forekomster av plastartikler

I september 2017 ble det offentliggjort en internasjonal undersøkelse av drikkevann. I Europa (det var Tyskland, Frankrike og Storbritannia som ble undersøkt) fant man plast i 72 % av drikkevannsprøvene. I USA fant man plast i 94 % av prøvene. Senere på høsten i fjor gjorde Norsk institutt for vannforskning (NIVA) en undersøkelse, på oppdrag fra Verdens Gang, av drikkevannet i 11 kommuner i Norge, og fant mikroplast i 9 av 11 kommuners drikkevann. Det var Svalbard, Trondheim og Kristiansand som hadde størst forekomst av plastartikler.

Er det plast i drikkevannet i Skien?

Mitt spørsmål blir nå til teknisk etat i Skien kommune: Er det gjort en slik undersøkelse av drikkevannet i Skien kommune og hva var resultatet? Hvis det ikke er gjort, vil man da sørge for at det blir gjort? Det er investert store ressurser i sikker drikkevannsforsyning i Skien. Vi kan håpe at det har vært nok til å unngå plast i drikkevannet. Men det bør undersøkes. Ingen kan svare på hvor skadelig det er med plastpartikler i drikkevannet. Men for en legmann høres det skremmende ut.

I bystyret i Skien 3.mai hadde Høyre en interpellasjon for at Skien kan bli en “plastfri kommune”, og kom med en rekke forslag til ting som burde utredes og jobbes videre med.

Ordføreren lovte å sette dette nå alvorlig på dagsorden og komme tilbake med konkrete saker som skal bidra til mindre unødvendig plastbruk og mindre plastforsøpling. Så får vi se når det kommer til stykket om vi virkelig ønsker/klarer å gjøre noe med dette, og hvor mye som kan gjøres lokalt. Ett punkt bør være dette med drikkevannet.

Hvis undersøkelsen skulle vise at vi har plast i drikkevannet, hva kan gjøres med det? Og viser undersøkelsen at det ikke er et problem, hva må vi gjøre for å beskytte drikkevannet vårt mot å bli infisert av plast?

Gustav Søvde
Leder Skien Venstre