Kunst- og kulturvekst i kulturbyen i nord

Uttalelse fra Venstres landsmøte 2018: Eit rikt og variert kulturliv
Uttalelse fra Venstres landsmøte 2018: Eit rikt og variert kulturliv, Venstre

Harstad kommunes kulturplan er i smeltedigelen. Harstad Venstre stilte på Folkemøte og lyttet til spennende innspill fra aktører og andre, og hadde kultur som eget tema på vårt årsmøte i år. Nå har vi sendt inn vårt innspill til Harstad kommunes kulturplan. Dette er en plan som skal forme byen vår!

“Harstad Venstre ønsker å øke innsatsen for kunst og kultur i kulturbyen i nord.

Venstre ser på et aktivt kulturliv som avgjørende for utviklinga av enkeltmennesket og som en bærebjelke i samfunnet. Kunst og kultur er viktigst nettopp som det, som aktiviteter, opplevelser, inntrykk og uttrykk som provoserer, gleder, varmer og setter spørsmålstegn ved vedtatte sannheter. I tillegg er kunst og kultur viktig som næring i et samfunn hvor opplevelser av ulike slag betyr stadig mer også målt gjennom kjølige økonomiske termer.

Harstad Venstre er opptatt av at kulturlivet gis vekstvilkår. Vi vil peke på disse lokale tiltakene som spesielt viktige det kommende året:

• Harstad skal endelig utvikle en kulturplan. Venstre ønsker at frie, næringsdrivende kunstnere involveres i arbeidet, med henblikk på å finne tiltak som kan gi bedre arbeids- og utviklingsvilkår for denne gruppen.
  • Kino er et viktig kulturtilbud for ungdom og yngre voksne. Bibliotekene får i en digital tidsalder nye oppgaver som møtesteder. Venstre er positiv til samlokalisering av kino og bibliotek i et offentlig-privat samarbeid. Nye lokaler åpner for et løft for begge institusjonene, både i kvalitet og bredden i tilbudet.
  • Bibliotek som samlingssted, viktig møteplass. Økte åpningstider er viktig.
  • Flytting av kinoen vil samtidig frigjøre lokaler som kan skreddersys for ulike lokale interesser innenfor musikk og andre kulturytringer. Venstre forutsetter at den særegne arkitekturen i Harstad kino bevares som et evig kulturminne.
  • Harstad er som by kjennetegnet av variert og særegen arkitektur. Venstre anerkjenner verdien i den kompetansen arkitekter besitter, og vil arbeide for at Harstad kommune snarest finner rom for å ansette en byarkitekt.
  • Institusjoner som Forsvarets Musikkorps Nord-Norge, Festspillene i Nord-Norge og Kultur i Troms er en viktig kulturell infrastruktur med skjøre økonomiske rammevilkår. Harstad Venstre konstaterer at Venstre i stortingsprogrammet for inneværende periode lover å arbeide for gode, forutsigbare rammevilkår for kunst- og kulturinstitusjoner, med sikte på kunstopplevelser i hele landet. Med partiets leder som kulturminister forutsetter Harstad Venstre at disse lovnadene nå konverteres til hard valuta.
  • De visuelle kulturytringer fortjener mer oppmerksomhet. Det kan skje gjennom Den kulturelle skolesekken og spaserstokken, gjennom økt støtte til private kulturaktører som Harstad kunstforening og ved å ta igjen etterslepet i kommunal støtte til Galleri Nord-Norge.
  • Gjeninnføring av kultursjefstilling vurderes.
  • Fordeling av midler med mer til «frie» kunstnere og ikke bare til store institusjoner
  • Tilby kulturskolefag i SFO. Samarbeid kulturskole og skole/SFO: styrke estetiske fag for barn/ungdom?
  • Kultur for å revitalisere sentrum!
  • Kultur som integreringsarena: bibliotek, multicultura”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**