Elvestuen vil fjerne engangsplasten

Forbud mot engangsplast
Foto: Mona Lindseth

– Vi skal rydde havene for plast, og Norge skal gå foran i kampen, sier miljøminister Ola Elvestuen. Han har bedt Miljødirektoratet utrede et forbud mot engangsplast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Klima- og miljødepartementet ber nå Miljødirektoratet utrede tiltak for å redusere bruken og miljøkonsekvensene av engangsplast. Dette følger regjeringens dobling av midlene til å rydde opp i havet og langs norske strender. I årets statsbudsjettet fikk vi også på plass en rekke flere tiltak som bidrar til renere hav og strender, bedre luft og mer kunnskap om miljøet vårt.

Dobler kampen mot plast i havet

– Jeg har bedt Miljødirektoratet utrede et forbud mot engangsplast. Det må bli slutt på at vi finner engangsbestikk, sigarettfiltre, ballonger og bomullspinner langs strendene våre. Vi må ta vare på naturen vår, sier miljøministeren.

Plukket plast: Ola deltok på Strandryddedagen 2018.

Direktoratet skal blant annet se om det er produkter/produktgrupper der det kan være aktuelt å forby bruk av engangsplast, samt miljøkonsekvenser av alternative løsninger eller erstatningsprodukter. 8 millioner tonn plast havner i havet hvert eneste år.

– Vi må snu utviklingen og sikre at havet vårt er rent også i framtiden, sier Elvestuen.

I juni inviterte han deler av plastbransjen til Oslo for å diskutere hvordan produsenter, importører og forhandlere kan samarbeide for å redusere unødvendig bruk av engangsartikler.

– Skal være i forkant av EU

Mye av søppelet i havet er engangsplast som ikke er nedbrytbar og som inneholder miljøfarlige stoffer. Det er derfor nødvendig med tiltak for å rydde havet og redusere forbruket av plast.

– Vi skal være helt i front i arbeidet med å redusere marin forsøpling. EU-kommisjonen har foreslått en rekke tiltak mot engangsplast, som også er relevante for Norge. Nå sørger vi for å være i forkant av EU i kampen for et rent hav, sier Elvestuen.

Klima- og miljødepartementet ber Miljødirektoratet utrede tiltak for å redusere bruken og miljøkonsekvensene av engangsartikler i plast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**