Interpellasjon om rasisme

Interpellasjon til Os Kommunestyre 25.9.2018

Rasisme og diskriminering – Hva gjør vi i Os?

Rasisme og diskriminering på bakgrunn av hudfarge, religion, kultur eller legning er et verdensomfattende problem som synes å bre om seg. Selv om problemet er globalt og debatten for det meste foregår i riks- og sosiale medier, finnes løsningene her, lokalt.

Det snakkes alt for lite om hva vi kan gjøre i et lokaldemokrati for å få bukt med rasisme og diskriminering. Kommunen har ansvar for barnehager, skoler, barnevern, sosiale tjenester, helse og omsorg og integrering av flyktninger. I tillegg er Os kommune i kontinuerlig dialog med det frivillige kulturlivet, idrettslagene og lokale næringsvirksomheter. Ansvaret vi har gjennom kommunale tjenester og nærværet både administrasjon og politikere har til befolkningen i Os gjør at vi både er skikket og forpliktet til å endre negative holdninger til mennesker med en annen bakgrunn enn vår egen.

Selv om det ikke er grunnlag til å si at det er mer rasisme og diskriminering i Os enn andre steder i landet, er problemet synlig også her.

I vår ble en ungdom dømt for rasistisk motivert hatkriminalitet på en fest her i Os for to år siden. Andre med mørk hudfarge har i lokalmedier stått frem og fortalt om grove slengbemerkninger og trakasering fra osinger. Bergenseren Camilla Ahamath stod i mai frem og fortaldte at hun ikke ville bruke bunaden sin på 17. Mai lenger. Hun orket ikke at ungene hennes skulle oppleve at hun ble spyttet på og kalt de mest nedrige ting, som «jævla luksusflyktning», «jævla muslim», «pakk» og lignende.

Dette er sterke, triste, men dessverre helt sanne fortellinger som vi politikere ikke kan sitte rolig og finne oss i. Når vi i tillegg legger til uakseptable hatytringer i kommentarfeltene, så er det ingen tvil om at vi her i kommunestyret er nødt til å handle. Bare ett tilfelle av hatkriminalitet eller rasistiske ytringer, er ett for mye.

Hva kan vi gjøre lokalt her i Os? En hel del, mener undertegnede. Men først må vi anerkjenne at problemet finnes også her.

Hva vil ordføreren gjøre for få bukt med rasisme og diskriminering her i Os? Hvilke virkemidler vil ordføreren foreslå tas i bruk i dette viktige arbeidet? Kan ordføreren komme tilbake til kommunestyret med konkrete forslag og holde kommunestyret orientert om arbeidet mot rasisme og diskriminering?

Os, 15. September 2018

Glenn Erik Haugland