Lunsjmøte om el-sykler og ulykker

Ole Jørgen Johansson, forsker fra TØI. Det går litt fortere med el-sykkel, for kvinner..

Skien Venstre ved Asbjørn Hovstø oppfanget et artig og interessant tilbud som lå ute under Forskningsdagene 2018 : Muligheten for å få ” En forsker til lunsj”. Han inviterte da sporenstreks en forsker ved TØI , Ole Jørgen Johansson, til Skien. Johansson var sporty nok til å sette seg på toget fra Oslo og komme til ByLaben i Skien sentrum fredag 28.09.18, hvor han foreleste om sin egen forskningsoppgave vedr «Elsykler og ulykker» . Han refererte også funn knyttet til et annet forskningsprosjekt, «Kvinner og sykkel».

Vi var 20 personer som var til stede denne fredagslunsjen og hørte forskeren fra TØI konkludere med at økt andel elsykler ikke fører til økning av ulykkesfrekvens. Det var overraskende for flere av oss. At el-sykler fører til økt sykkelaktivitet for større grupper, var mindre uventet. Videre oppsummerte han flere trekk som skiller menn og kvinner sin sykkeladferd.

Lydhør forsamling som tok lunsjen i ByLaben

Asbjørn Hovstø, Gustav Søvde og Signy Gjærum sto for det praktiske rundt arrangementet.

Vi vil takke Kathrine Nakken for imøtekommende svar når vi ba om å få låne ByLaben; det var virkelig hyggelig å vise Johansson rundt og fortelle om et stort antall byutviklingsprosjekt i Skien. Flere fra byutviklingsavdelingen traff han også.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**