Vær bekymret, vær svært bekymret!

Varaordfører i Mandal. 2.kandidat til Stortinget i Aust- og Vest-Agder, Foto: S.B.Kastrud

I Lindesnes avis’ lørdagsutgave 6. oktober kan vi lese om alt ekstremværet vi har opplevd i Lindesnesregionen de siste tolv månedene – og prediksjonene om lignende tilstander i årene som kommer.

«Be worried. Be very worried», var overskriften på en spesialutgave om global oppvarming i TIMEs aprilnummer i 2006. Verden måtte alarmeres om global oppvarming og de alvorlige konsekvensene for natur, klima og samfunn.

Norge har inngått i den viktige Parisavtalen, hvor målet er at verden ikke skal bli mer enn halvannen grad varmere. For å nå det målet krever det at klimagassutslippene reduseres kraftig og hurtig. I følge karbonbudsjettet (som beregner hvor mye CO2 vi kan slippe ut hvis vi skal være innenfor temperaturmålet) er det faktisk bare fire – 4 – år igjen til budsjettet er oppbrukt med dagens utslippsnivå (med over 66 prosents sannsynlighet). FNs klimapanel (ICPP) er nær ferdig med en ny rapport. Den vil slå fast at verden er i akutt fare. Rapporten vil vise at vi er på vei mot mer enn to graders oppvarming innen utgangen av århundret (med 90 prosents sannsynlighet). Og at forskjellen mellom 1,5 og to grader er enorm.

Konsekvensene av dette ser vi allerede. Internasjonalt; hetebølger, langvarig tørke, branner, flom, is som smelter, svikt i matproduksjonen, havet som blir varmere og surere, artsutryddelse, destabiliserte samfunn, kriger og sult som sender millioner av mennesker på flukt. Og lokalt/regionalt; store nedbørmengder og snømengder som fører til flom og store ødeleggelser, tørke som fører til avlingssvikt, fôrkrise og skogbrann.

Og dette er bare begynnelsen.

Nylig deltok en delegasjon fra Mandal Middelfart kommunes folkemøte om klima, hvor vi samtalte med politikere og ansatte fra våre vennskapsbyer i Sverige (Oskarshamn), Finland (Korsholm) og Danmark (Middelfart) om hvilke utfordringer de møter i forbindelse med klimaendringene. De møter akkurat de samme klimaeffektene som vi gjør, om enn utfordringene utarter seg noe annerledes. Forskeren Lindesnes avis har intervjuet i stykket uttaler at «[…] klimaendringene [dytter] været utenfor komfortsonene, altså utenfor det vi har bygd samfunnet vårt til å tåle.» Klimaendringene vil med andre ord kreve store og tunge omstillinger også for oss som lokalsamfunn.

Det kan ikke lenger være noen tvil om at de menneskeskapte klimaendringene er ekte og at de påvirker oss – også i Lindesnesregionen.

Noe må gjøres! Det vil kreve store endringer, men det gir oss også store muligheter. I Venstre er vi opptatt av å bruke denne omstillingen til å forme et bedre samfunn. Vi må skape flere grønne arbeidsplasser i hele landet. Da må vi legge til rette for at næringslivet også lokalt gis mulighet til å skape grønn vekst og verdier basert på innovasjon, fornybar energi og miljøvennlig teknologi. Vi KAN IKKE fortsette å åpne nye felt for oljeleting og vi kan ikke fortsette å subsidiere oljenæringen gjennom skattesystemet.

Vi må gjøre det lønnsomt å velge miljøvennlig, derfor vil vi i Venstre dreie skatte- og avgiftssystemene slik at de belønner de miljø- og klimavennlige valgene. Det norske elbil eventyret kan være et eksempel på det. De færreste kjører elbil av idealisme men fordi det økonomisk og praktisk lønner seg for den enkelte. Noe vi også snakket om i Middelfart.

Hver enkelt av oss må også personlig ta bevisste valg; vi må kjøre mindre, fly mindre, forbruke mindre og spise mindre av det som fører til store utslipp.

Vi kan og må alle være med å bidra, vi må foreta store samfunnsmessige endringer – og vi må gjøre det NÅ!

Ingvild Wetrhus Thorsvik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**