Nordland Venstres Miljøpris 2019 til Nordland Røde Kors

Anja Johansen - leder i Nordland Venstre, Ann-Rigmor Lauritsen - Nordland Røde Kors, Franziska Wika - lokallagsleder Vefsn Venstre, Foto: Simen Iversen Vangen
Nordland Venstres Miljøpris 2019 ble delt ut på Nordland Venstres årsmøte i Bodø lørdag, 26. januar.
Den høye levestandarden vi har i Norge gjør at samfunnet har utviklet seg til et bruk-og kast samfunn. Vi kjøper mye, og vi kaster mye som fortsatt er brukbart. Avfallet skaper miljøproblemer. Søppelbergene vokser for hvert år. Bare siden 1995 har avfallsmengden økt med over 50 %. Kastingen har blitt et stort miljøproblem. Nordmenns forbruk av energi og ressurser er så høyt at det ville trenges tre jordkloder hvis alle mennesker skulle levd som oss.
Mange av oss har de siste årene blitt mer opptatt av å kjøpe varer som er miljøvennlige fordi de ønsker mindre forurensing. Det har blitt trendy å kjøpe brukt. Bruktbutikkene er med på starten på en ny grønn bølge. Ikke bare sparer vi penger, vi bidra også til mindre klimautslipp, søppel og forurensing og mindre rasering av verdifull natur.
Nordland Røde Kors har åpnet hele 9 bruktbutikker i Nordland.
Andøy, Bodø, Fauske, Hamarøy, Narvik, Nordfold/Leiranger, Mo i Rana, Vestvågøy og Vefsn.
Begrunnelse:
Det grønne skifte krever en omstilling i menneskers levemåte. Gjenbruk har en klar klima- og miljødimensjon og bidrar til bærekraftig utvikling. Ved å kjøpe brukt, bidrar hver enkelt av oss til mindre klimautslipp, transport, søppel, forurensing og dermed mindre rasering av verdifull natur. Nordland Røde Kors viser at det er mulig å skape verdier gjennom gjenbruk. Butikkene drives av frivillige og bidrar til det grønne skifte og befolkningens miljøbevissthet samtidig som inntektene går til humanitære formål. Miljøengasjementet går hånd i hånd med et stort sosialt engasjement. I så måte viser Nordland Røde Kors omsorg for vår felles framtid.
Det var Vefsn Venstre som foreslo Nordland Røde Kors som mottaker for årets miljøpris. Nordland Venstre gratulerer Nordland Røde Kors med Nordland Venstres Miljøpris 2019. Prisen er en Diplom og en pengegave på 5000,- kr.
Ann-Rigmor Lauritsen tok imot prisen på vegne av Nordland Røde Kors.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**