#VenstreLM: Jan Erik Søndelands innlegg til generell politisk debatt

Foto: Per Armand Thorbjørnsen

Venstres ordførerkandidat i Stavanger, Jan Erik Søndeland, var første taler fra Rogaland til årets landsmøte, som arrangeres denne helgen. Les hans innlegg her.

Kjære landsmøte,

Jeg er stolt av å være med i Venstre. For vi er det eneste partiet som over tid har vist oss som brennende opptatt av gründerskap.Med Venstre i styringen av Norge fikk vi etablert fornybarfondet Nysnø. De har allerede investert i 3 lovende selskaper Oslo, Bergen og Halden, som alle utvikler løsninger som kan kutte klimagassutslipp.

Men nå må vi gi Nysnø økonomiske muskler for å komme seg opp på et nivå hvor de er selvdrevne. For det er de ikke i dag, og det haster det nå, å få rettet opp i.

Kjære landsmøte, derfor må Nysnø tilføres et milliardbeløp i statsbudsjettet for 2020. Dette blir en viktig jobb for Venstre. For det grønne skiftet må skje nå!Samtidig som vi bygger opp nye grunderselskaper fra bunnen, må vi støtte opp om de spennende tingene som nå skjer i den norske olje- og gassnæringen! Equinor og ExxonMobil har akkurat startet et stort prosjekt hvor de nå skal investere hele 5 milliarder i en offshore vindpark i Nordsjøen. 5 milliarder folkens, i fornybar teknologi! Fantastisk.

Innovasjonen blomstrer over hele Rogaland for tiden!

• Haugalandet har vi f.eks. fått et lovende grunderselskap som heter NærEnergi, som nå utvikler fornybare energisentraler.
  • Sola er grunderbedriften Microa nå i full gang og lager mikroalger, som kan brukes i bærekraftig mat- og energiproduksjon.
  • I Strand kommune lager selskapet Comrod noen antenner som skal sendes på en NASA-ekspedisjon til Mars! Tenk det! Fra Rogaland til Mars!
  • I Stavanger tar grunderne i EcoFiber inn gamle fritidsbåter, resirkulerer og omformer dem til nye produkter.

Så der ser dere, mine venner, hvor bra det grønne skiftet fungerer! Når Venstre er med og styrer landet får vi flere arbeidsplasser!

Og – er det bare 6 måneder til i kan få et grønt skifte på ordførerkontorene også, og i Stavanger mine venner, tar vi i Venstre gjerne på oss ordførerjobben, for nå står den ledig! Da blir det EL-bil til folket, da blir det et kollektivsystem som kun overgås av Oslo, da blir det full satsing på teknologi og bærekraftige jobber, og ikke minst skal vi sørge for at alle barna som vokser opp i lavinntektsfamilier i Stavanger, får et bedre utgangspunkt for å leve gode liv. At alle barn i Stavanger, uavhengige av familiens situasjon skal få lov å gå i en barnehage hvor de blir sett, og i en skole som lar dem blomstre til det fulle.

Takk.